Att bilar blivit tyngre med åren är ingen nyhet, men elektrifieringen har eldat på viktuppgången rejält på. Tunga elbilar ställer nu till det i diverse garage runtom i världen.
Larmet: Garage kollapsar – elbilar för tunga
Mest läst i kategorin
Det är brittiska Telegraph som har rapporterat om att Storbritannien kryllar av parkeringshus som byggdes på 50- och 60-talet, en tid då bilar vägde ungefär hälften av vad de gör idag.
Med dagens allt tyngre bilar innebär det att belastningen på gamla parkeringshus ökar drastiskt, något som kan leda till en kollaps.
MISSA INTE: Volvo gör bästa kvartal nånsin – Vinst på 18 miljarder
Även ett problem på hemmaplan
Sverige kryllar av äldre fastigheter och även om många garage i vårt avlånga land faktiskt är under jord, finns det en hel del parkeringshus som funnits bra länge.
När en byggnad utformas tar man givetvis hänsyn till vad ändamålet är. En flygplats ställer exempelvis andra krav på bärighet än en lekpark.
Elbilar är blytunga
Moderna bilar har gått upp i vikt, inte minst av säkerhets- och komfortskäl.
Större bilar erbjuder oftast en högre grad av komfort, samtidigt som de är säkrare – dels till följd av deformationszoner, dels för alla säkerhetssystem som måste få plats.
Elbilar – och för den delen laddhybrider – har gjort att bilen har ökat i vikt i en explosionsartad takt.
Många bilar närmar sig tre ton nu – exempelvis Volvo EX90, Range Rover och BMW i7 – samtidigt som sportbilar – exempelvis MG Cyberster – väger två ton.
Om man drar det till sin spets finner man bilar som GMC Hummer EV som väger hela 4,1 ton.
Av den anledningen rekommenderar brittiska parkeringsförbundet att man måste höja kraven som ställs på nybyggda garage, allt för att ta hänsyn till att bilar blir allt tyngre.
Utöver garage påverkas även annan infrastruktur av tyngre bilar – primärt våra vägar.
Fullt rimligt
Det är fullt rimligt att anpassa framtidens infrastruktur till den rådande utvecklingen, inte minst när man tar hänsyn till hur förödande det skulle kunna vara med ett parkeringshus som kollapsar.
I detta fall är det bättre att vara proaktiv och säkerställa att alla parkeringshus som ofta frekventeras av tyngre bilar undersöks för att säkerställa dess strukturella integritet.
Läs även: Tunga elbilar får kraschtestare att tvivla
Läs även: Provkörning av Hummer EV – 1 000 hästkrafter och 4,1 ton
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.