I dagens bildjungel är det svårt att veta var gränserna egentligen går mellan det ena och det andra. Och just det drar marknaden nytta av.
Lär dig navigera rätt i småbilsdjungeln
Mest läst i kategorin
Det har alltid funnits minibilar.
Ska vi vara helt ärliga var det väl med småbilen som hela företeelsen föddes. En slags motordrivna vagnar som med en eller två personer ombord, kunde ta sig framåt av sig själv.
Sedan växte bilen på sig och antog de proportioner som vi numera är vana att se den i. Parallellt har det, till och från, lurat småbilar med ett hjul i storbilsvärlden och ett hjul i motorcykelvärlden.
Med eldriftens entré på marknaden och tankarna om den gröna omställningen, har det nu kört ihop sig alldeles.
Marknaden i segmentet mellan motorcykel och liten bil, är ett gytter där typer och modeller blandas hej vilt.
En plats där mopedbilar möter citybilar. Där små dieselmotorer möter elmotorer. Och där prislapparna överlappar varandra fullständigt.
Enkla regler
Regelmässigt i Sverige är det ganska så enkelt. Du har tre kategorier att välja på; motorcykel, mopedbil eller vanlig bil. Svårare än så är det inte.
Men vad är då vad?
Senaste nytt
Mopedbilar
Mopedbilar är nästa kategori. De är lika splittrade i själen som dagens klassade motorcyklar, men där själen är delad mellan moped och bil.
Till utseendet ser de ut som en liten “vanlig” bil, men under skalet ryms bara ett klent bygge och en liten (ofta) dieselmotor.
Usel komfort och säkerhet, men då de är klassade just som mopedbilar så får de köras från 15 års ålder men bara i 45 km/h. Ett klart ungdomsfordon alltså.
Microbilar
Microbilar är ett begrepp som föddes på 1950-talets motorcykelbilar (vi går inte in på denna termen just nu) och fick ett nytt uppsving med bland annat citybilen Smart på 1990-talet.
Sedan dess har microbilen levt en lite slumrande tillvaro i Europa men verkar nu se en ny vår komma.
När städerna blir allt fullare parkeringar dyrare och miljötankarna allt tydligare, växer det nu fram en marknad för nya generationer microbilar.
Japan var tidiga med sin egen nisch Kei-Cars. Men nu börjar även trenden nå Europa.
Citroën Ami var en av de tidigaste. En bil som var större än en moppebil, men klassades som en sådan i Sverige. Krocksäkerheten är på nollnivå men den passar bra in som pendlarbil under korta sträckor.
Microlino från Schweiz är en annan spelare som med retrodesign och avstamp i elsparkcyklarnas värld ska erövra stadskärnorna.
Motorcyklar
Motorcyklar är inte längre bara tvåhjuliga motordrivna “cyklar”. I dag finns en mängd av mer eller mindre inbyggda motorcyklar som till 50 procent kan räknas som bil och som 50 procent hävdar att de är motorcyklar.
Denna kategori har inga hastighetsbegränsningar utan är alla lika “fria” på vägen som en vanlig MC. Kräver självklart motorcykelkort för att få framföras.
Senaste tillskottet på denna marknad är spanska Silence S04.
En bil som på alla sätt ser ut som en moppebil, men som tydligen ska kunna gå att registrera som en moped eller lätt motorcykel och därigenom kunna ha fartkapacitet på uppåt 75 km/h.
Här har också eldriften klivit ombord med en motor på varje hjul och två batterier prydligt placerade under de två stolarna ombord.
Kvalitén sägs vara mycket bättre än både konkurrenterna i moppebilsvärlden och hos Citroën Ami. Men det är en pyttebil och måste framföras som en sådan.
Småbilar
Med elbilen har bilarna blivit större. Men de har också blivit mindre.
I jakten på billiga elbilar som med samma prislapp på rutan kan konkurrera med bensinbilar, har den elektriska småbilen nästan skapat sig en egen marknad som nu exploderar.
Här finns allt från små “stora” bilar till farkoster som snubblande nära skulle klassas som microbilar.
Och gott så?
Allt hade väl varit frid och fröjd i detta, om det inte hade handlat om prislapparna. För där är det kaos.
I dag är det noll logik i prissättningen i denna korsbefruktade värld. En värld där mopedbilar är dyrare än småbilar. Där microbilar kan vara billigare än klädda motorcyklar. Där elbilar kan vara billigare än bensinbilar.
Blanda hur du vill, men innan du ger dig in i djungeln av smått på vägen, tänk efter ordentligt vad du egentligen är ute efter för funktion.
Analysera sedan hela marknaden så du inte hoppar i en dyr och galen tunna.
Lycka till!
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.