Dagens PS

Länderna slåss om att bli nästa stormakt inom elbilar

Asiatiska länder tampas med elbilstillverkningen och hoppas på att inte bli överkörda av Kina. (Foto: Getty Images)
Asiatiska länder tampas med elbilstillverkningen och hoppas på att inte bli överkörda av Kina. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 mars 2025Publicerad: 20 mars 2025

Tre asiatiska länder, Thailand, Indonesien och Vietnam, satsar stort på att bli nästa stormakt inom elbilstillverkning. Men framgången är långt ifrån garanterad.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I ett spartanskt kontor på ett tekniskt universitet i Bangkok uttrycker Yossapong Laoonual, chef för Thailands elbilsförening, en stark framtidstro. Han menar att hålla fast vid förbränningsmotorn är som att satsa på hästdragna vagnar långt efter att motorfordon blivit standard, skriver The Economist. Universitetets campus visar tydligt dess satsning på elbilar, med laddstationer och elbussar.

Regeringar i Sydostasien, särskilt i Thailand, Indonesien och Vietnam, hoppas kunna ta en del av den växande elbilsmarknaden. Genom att tidigt locka till sig investeringar vill de bli viktiga produktionscentra och samtidigt minska den skadliga luftföroreningen.

ANNONS

Thailands aggressiva satsning mot stormakt

Thailand har varit mest aggressivt och hoppas att en växande konsumentmarknad ska locka till sig produktion. Genom “ev 3.0”-programmet, som introducerades 2022, subventioneras köp av elbilar genom skattelättnader och direkta betalningar på upp till 150 000 kronor per fordon. Detta har gjort att elbilar inte kostar mer än vanliga bilar. Från nästan ingenting för några år sedan har elbilar nu en marknadsandel på cirka 15 procent av bilförsäljningen i Thailand.

Perseus: Ny brittisk lyx-suv utmanar jättarna

En ny stjärna tänds på elbilshimlen. Brittiska Perseus lovar en sensation 2027. Teknik, lyx och hemliga samarbeten utlovas. En ny aktör har trätt fram på

ANNONS

Senaste nytt

Indonesiens fokus på produktion

I Indonesien är elbilsmarknadsandelen 5 procent, knappast en stormakt. Detta beror delvis på att regeringen fokuserar på att stödja producenter snarare än konsumenter. Genom en rad incitament, från skattebefrielser till investeringsförmåner, försöker landet locka till sig elbilstillverkare.

Indonesien utnyttjar också sin dominans inom mineraler för elbilstillverkning genom att införa exportförbud för att tvinga företag att etablera lokal produktion. Inom nickel, där Indonesien har nästan monopol, har ett exportförbud för råmalm lett till investeringar i smältverk.

Vietnams satsning på VinFast

ANNONS

Vietnam satsar på sin nationella elbilstillverkare VinFast. Företaget, som är en del av Vietnams ledande konglomerat, har dominerat den inhemska marknaden sedan 2022, då de började sälja enbart elbilar.

Ett försök att expandera till USA misslyckades, men företaget planerar nu att expandera till Indien och Indonesien. VinFast får visst ekonomiskt stöd från staten, men det politiska stödet är mer betydelsefullt för att bli en stormakt. Företaget ses som ett “glansprojekt” av Vietnams ledare.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Utmaningar och risker med att bli en stormakt

Alla tre länderna står inför liknande utmaningar. En risk är att resurser slösas bort i en tid av global överproduktion av elbilar. En annan risk är att de fastnar som monteringsnav med lågt mervärde. Fördelar som tidigare var viktiga inom traditionell biltillverkning, som bra produktionsnätverk, kan vara mindre viktiga för elbilar, där det mesta av mervärdet skapas inom mjukvara och elektroteknik.

Sydostasien är beroende av utländsk, främst kinesisk, expertis. Regeringarna hoppas kunna kombinera bidrag med krav på tekniköverföring, men det är svårt att få utländska företag att gå med på detta på grund av de små marknaderna i Sydostasien och företagens möjlighet att spela ut länderna mot varandra.

Optimister tror att kinesiska elbilstillverkare så småningom kommer att etablera några regionala nav, vilket skulle ge värdländerna mer inflytande över lokaliseringen av produktionen. Men konsekvensen är att i bästa fall kommer bara en av Sydostasiens satsningar på elbilsindustrin att lyckas stort. Det skulle innebära två kostsamma misslyckanden.

Luvly – Svensk “IKEA-bil” kan revolutionera bilindustrin

En svensk startup, Luvly, har ingått ett samarbete med bilgiganten Stellantis för att utvärdera deras innovativa teknik för “platta paket”-bilar.

Läs också:

ANNONS

Skatteverket skärper kontrollerna – punktmarkerar bostadsuthyrare i år. News 55

Experten: Pensionärernas tre vanligaste misstag i deklarationen. E55

Svenskt modemärke drar Shein inför rätta. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS