Lamborghinis flaggskepp har sedan begynnelsen 1964 huserat en V12 under huven. Det är nu bekräftat att den trenden fortsätter med kommande Lamborghini LB744 som får en V12 och tre elmotorer.
Lamborghinis nya elektriska flaggskepp har en V12
Mest läst i kategorin
LB744 är internbeteckningen för den kommande efterträdaren till Aventador som visas upp senare i år, i samband med att det italienska märket fyller 60.
Grönt prestandamonster
Lamborghini har avslöjat att den nya modellen kommer att stoltsera med hela 1 015 hästkrafter, vilket blir prick 1 000 hästkrafter på marknader som använder sig av brittiska måttenheter som exempelvis Storbritannien och USA.
Vridmomentsiffran från den nya 6,5-liters V12:an är 725 newtonmeter medan elmotorerna står för 350 newtonmeter styck. Den totala systemeffekten har emellertid inte kommunicerats.
Framtill finner man två av elmotorerna medan den sista av elmotorerna återfinns i växellådan, en sprillans ny åttastegad dubbelkopplad historia.
Jämfört med Aventador Ultimae – den sista Aventador-modellen – pumpar nya LB744 ut 30 procent mindre koldioxid. Batteriet i LB744 är på 3,8 kWh och kan laddas fullt på en halvtimme från ett vanligt uttag.
Tar man i stället hjälp av V12-motorn kan batteriet laddas fullt på sex minuter. Det är samma princip som anammas i Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance.
Senaste nytt
Flaggskepp med 12-cylindrig svansång
Den nyutvecklade V12-motorn är 17 kilogram lättare än den man finner i Aventador. På egen hand pumpar den ut 825 hästkrafter – utan hjälp av överladdning – och varvar hela vägen upp till 9 500 varv.
Kraften går ner i backen via alla fyra hjulen – även i helt elektriskt läge, vilket är nytt för Lamborghini. Bilen kan dock köras med bara framhjulsdrift.
Fyrhjulsdriften är ett resultat av att elmotorn sitter i växellådan, på samma sätt som exempelvis laddhybridversionen av Range Rover.
Exakt när lanseringen sker är oklart, men det är inte långt kvar meddelar Lamborghini.
Läs även: Recension av Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.