Allt mer stringenta utsläppskrav har gjort att många biltillverkare har vaskat cylindrar till förmån för miljön. Detta är dock något Lamborghini inte tänker göra.
Lamborghini säger nej till mindre motorer
Mest läst i kategorin
Ferrari lanserade nyligen sin laddhybrid 296 GTS som stoltserar med en V6 och elmotor. Samma gäller McLaren Artura som även den har en sexcylindrig motor under huven.
Lamborghini väljer emellertid att gå en annan väg.
Ju fler, desto bättre
Märkets utvecklingschef, Rouven Mohr, berättade för tyska Auto Motor und Sport att en V6 inte är med i Lamborghinis framtid. Enligt Mohr passar en V6-motor inte in i italienarnas strategi.
Sedan Lamborghini grundades för exakt sextio år sedan har V12-motorer varit en central del av deras DNA, något som nya flaggskeppet Revuelto – som är en V12 tillika laddhybrid – visar.
I övrigt har märket alltid massproducerat ett fordon med färre än åtta cylindrar.
Märket har som målsättning att halvera sina utsläpp till 2025, men en del i det är alltså inte att ha mindre motorer.
Lamborghini har en annan strategi
Mohr menar på att en V6 inte passar Lamborghini som varumärke. I stället ska de fortsätta att satsa på fortsatt elektrifiering av hela modellutbudet.
Det innebär att märkets V8-, V10-, samt V12-motorer kommer att leva kvar, men i symbios med elmotorer.
Det kommer alltså att dyka upp en Urus som laddhybrid med en V8 – precis som BMW XM – samt en Huracán-laddhybrid.
Framtiden är elektrisk
Lamborghini kommer att gå direkt på ren eldrift snarare än att ha mindre motorer. Exempelvis kommer nästa Urus successivt att bli helt elektrisk.
Andra tillverkare kör på motsatta spåret – exempelvis lanserade Mazda nyligen en sexcylindrig dieselsexa, då de anser att mindre motorer inte alltid lönar sig ur miljöhänsyn.
Än så länge tillverkar inte Lamborghini tillräckligt med bilar för att behöva förhålla sig till de mest strikta av krav – under fjolåret tillverkade de 9 233 bilar globalt.
Gränsen går vid 10 000 bilar, åtminstone för EU.
Läs även: Lamborghini lanserar laddhybrid med V12
Läs även: Provkörning av Ferrari 296 GTS
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.