När andra bilmärken brottas med chipbrist och en svårbemästrad pandemi – och nu även krig – drämmer Lamborghini till med nytt rekord.
Lamborghini mosar rivalerna med nytt rekord
Mest läst i kategorin
Året som passerade, 2021, gasade den exklusiva sportbilstillverkaren så till den milda grad att det blev nytt all-time-high.
Det skedde i en global miljö där de flesta biltillverkare tampades med såväl bristen på halvledare som en svårbekämpad pandemi.
Lamborghinis vd och styrelseordförande Stephen Winkelmann berättar för Forbes att man levererade 8 405 bilar – nytt rekord – under fjolåret.
Även omsättning och intäkter slog rekord och vinsten före skatt blev, enligt Winkelmann, 393 miljoner euro.
Avkastningen på lyxbilstillverkarens försäljning blev hela 20,2 procent, säger han.
Lamborghini-toppen om rekordet: “Säljer fler bilar än vi kan producera”
“Så detta är mycket positivt för oss. Vi säljer fler bilar än vi kan producera, så vi har en orderbank på ett år.”
Lamborghini-bossen vågar inte sia om hur det går i år med den geopolitiska oron som kriget i Ukrina utlöst, utöver fortsatt brist på datorchip och smittspridning av covid-19 i stora delar av världen, däribland i Kina med allt vad det innebär i dramatiska nedstängningar.
Men Lamborghinis kunder är ingen vanliga bilköpare, de är välbeställda och står starka finansiellt även i orostider.
“Det är mycket svårt för oss i den här situationen att göra en tydlig prognos för vad som kommer att hända för Lamborghini år 2022. Hittills är vi mycket framgångsrika. Vi kommer att lansera två versioner av Huracan i år, och vi kommer att få ansiktslyftningen av Urus. Och sedan, under åren 2023 och 2024 kommer vi att ha hybridisering av all vår line up. Detta kommer att leda till en minskning av koldioxidutsläppen jämfört med i dag i början av 2025 med minst 50 procent”, förklarar Stephen Winkelmann i Forbes-intervjun.
Winkelmann: “Jag var kär i E-Type”
Han berättar också, bland mycket annat, exempelvis nämnda ambitionen att producera fler miljövänligare bilar, att en ny och yngre grupp kunder tillkommit.
Och Lamborghini lockar även fler kvinnliga kunder.
Och gemensamt för dem alla är att de är “supersportbilälskare”, som Lamborghini-chefen uttrycker det.
På frågan om vilken hans egen drömbil varit och är, svarar han:
“Jag var alltid kär i E-Type. För mig var E-Type en underbar bil. En klassisk GT-bil med prestige. För mig var den första bilen jag använde också intressant, det var min mammas bil, en Fiat Cinquecento. Det fanns inga synkroniserare i växellådan så vi var tvungna att blippa gasreglaget vid nedväxling. Detta var min första erfarenhet av att köra bilar när jag var liten. Så jag älskade Cinquecento.”
Läs även: Bilarna sjönk – Lamborghini producerar nya Aventador
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.