Dagens PS

Lamborghini: Från traktorer till superbilar

Ferruccio Lamborghini skapade några episka modeller innan han sålde av sina delar och blev vinmakare i stället. (Foto: Universal History Archive)
Ferruccio Lamborghini skapade några episka modeller innan han sålde av sina delar och blev vinmakare i stället. (Foto: Universal History Archive)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 aug. 2024Publicerad: 13 aug. 2024

Ferruccio Lamborghini gick från traktormagnat till sportbilslegend. Här är berättelsen om mannen bakom några av världens mest ikoniska bilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Lamborghini behöver ingen presentation.

Sedan mitten av 1960-talet har den italienska biltillverkaren byggt superbilar som blivit rena kulturikoner: Genredefinierande Miura, ikoniska Countach och den häpnadsväckande Aventador. Alla dessa mästerverk bär namnet Ferruccio Lamborghini, grundaren själv.

Trots att Lamborghini lämnade sitt företag innan många av dess största framgångar ens hade skissats, lever hans anda kvar i dagens Lamborghini.

Här är berättelsen om mannen som släppte tjurarna lösa från Sant’Agata inspirerad av Robb Report.

Från druvodlare till industrimagnat

Ferruccio Lamborghini föddes 1916 i en familj av druvodlare i norra Italien. Redan som ung var han mer intresserad av maskiner än jordbruk.

Efter att ha avslutat sin tekniska utbildning började han jobba för en av Bolognas viktigaste tillverkare av fordon för den italienska armén.

När andra världskriget bröt ut, skickades han till den grekiska ön Rhodos där han ansvarade för arméns fordonsflotta. Där utvecklade han en passion för dieselmotorer.

ANNONS

Senaste nytt

Traktormagnaten tar form

ANNONS

Efter kriget återvände Ferruccio till Italien och öppnade en mekanisk verkstad. Inspirerad av böndernas behov började han bygga prisvärda traktorer.

Japp, det började med traktorer. (Foto: Bonhams)
Japp, det började med traktorer. (Foto: Bonhams)

Hans första traktor visades 1948 och blev en omedelbar succé. I början av 1960-talet hade Lamborghini Trattori nästan 400 anställda och producerade över 25 traktorer per dag.

Men Ferruccio ville mer – han drömde om att bygga sportbilar.

Legendarisk konflikt med Ferrari

Med sina framgångar inom traktorer köpte Lamborghini flera sportbilar, inklusive en Ferrari 250GT. Bilen hade ständiga problem, vilket ledde till en berömd konflikt med Enzo Ferrari. Enligt Ferruccio sa han till Ferrari:

”Dina bilar är skräp!”

Ferrari svarade att Lamborghini aldrig skulle kunna hantera en Ferrari ordentligt. Denna konflikt sägs ha inspirerat Lamborghini att starta sitt eget bilföretag.

Den första Lamborghinin

ANNONS
Den ikoniska 350 GTV. (Foto: Wikimedia)
Den ikoniska 350 GTV. (Foto: Wikimedia)

I maj 1963 grundade Ferruccio Lamborghini sitt bilföretag nära Ferrari och Maserati. Med ett drömteam av ingenjörer och designers utvecklade han sin första bil, 350GTV, som visades på bilsalongen i Turin 1963. Trots att den såldes med förlust satte den Lamborghini på kartan som biltillverkare.

Lamborghini uppfinner superbilen

Ferruccio Lamborghini hade grundat sitt företag för att bygga grand touring-bilar, men ironiskt nog blev den mest kända Lamborghinin en tävlingsbil för vägarna.

När Ferruccio anställde ett team av unga, ambitiösa ingenjörer och designers gav han dem fria tyglar att förverkliga sina idéer. De skapade ett fordon, med kodnamn P400, som skulle sätta standarden för nästan alla moderna superbilar.

Med en tvärmonterad V-12-motor direkt bakom passagerarkupén, som drev bakhjulen, var det en revolution för sin tid. Lamborghini visade upp det nakna chassit på bilsalongen i Turin 1965 som en marknadsföringskupp. När potentiella kunder började erbjuda Ferruccio handpenningar insåg han att bilen var något alldeles extra.

Marcello Gandini från Bertone fick i uppdrag att designa en bil som tog andan ur folk. Resultatet, Miura, presenterades på bilsalongen i Genève 1966.

Lamborghini utan Ferruccio

Bara några år efter att ha grundat sitt företag lämnade Lamborghini det. I början av 1970-talet, på grund av den kommande oljekrisen, sålde han sina aktier i företaget.

ANNONS

Han drog sig tillbaka till en egendom i Umbrien och ägnade sig åt vinproduktion.

Lamborghini dog 1993 vid 76 års ålder.

Hans bilföretag blev en del av Volkswagen Group 1998, och 2023 sålde företaget över 10 000 fordon för första gången, tack vare suven Urus.

Läs mer:

Steve McQueens Shelby Cobra säljs för miljoner. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]