En laddstolpe är en laddstolpe är en laddstolpe. Eller? På start-up-marknaden frodas bolag som försöker uppfinna nya sätt att få hjulen att rulla med kreativ laddning.
Laddstolpen som kommer till dig
Mest läst i kategorin
Oro för att batteriet ska ta slut och att räckvidden inte ska vara tillräcklig är en anledning till att vissa väntar med att skaffa elbil. Ingen vill att bilen ska stanna mitt under en tur.
Det finns också en oro för att laddningsstationerna inte ska fungera, det är extra surt om den enda laddningsstationen inom räckvidd inte fungerar precis när batteriet i bilen är på väg att ta slut.
Storsatsar på laddningsnätverk
Att lösa det här problemet gör att elbilsföretagen storsatsar på stora kraftfulla laddningsnätverk. Men det är också en marknad där start-up-bolag ser en gyllene chans.
Det gäller mobila laddstationer.
“Mobila laddare erbjuder en lite annorlunda, lite nyanserad sorts laddningsupplevelse, och dessa saker kommer att hitta ett hem någonstans”, säger Alan Jenn, biträdande professor vid Institute of Transportation Studies vid University of California, Davis till Bloomberg.
Senaste nytt
Laddstolpe med hjul
Sajten redovisar några exempel på bolag som försöker slå sig in på den marknaden:
Los Angeles-baserade EV Safe Charge har gjort ZiGGY, en robot på hjul designad för parkeringsplatser och garage som kan beställas fram med en app. Startupen vann nyligen en tävling som hölls av staden Barcelona och roboten kommer att testas i kommunala parkeringsgarage där.
Lightning eMotors laddstation Lightning Mobile väger 4,5 ton och behöver således en lastbil eller åtminstone ett rejält släp eller dylikt för att flytta. Visserligen inte särskilt mobil då, men den är kraftfull med laddning för fyra bilar samtidigt och kan köras precis var som helst. Passar perfekt om du anordnar en festival ute i en öken dit dina kompisar ska köra med sina elbilar. Fungerar också alldeles utmärkt som en generator som kan användas vid exempelvis strömavbrott och naturkatastrofer.
Roadie Portable, som säljs av start-up-bolaget SparkCharge, är designad för att få plats i bagageluckan på en elbil så att man kan ta med sig “laddstolpen” dit man åker. Den kan leverera upp till 20 kilowatt ström och kan ge upp till 14 timmars ström med de extra batterienheterna, enligt företaget.
Läs även: Skräcknota för laddning av familjens elbil (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.