Dagens PS

Laddstationer hänger löst efter Teslas utspel

Tesla kapar sitt nätverk av laddstationer
Tesla Supercharger vid Infra City. Nu skapar Tesla oro i en hel bransch genom att förändra villkoren för sitt nätverk av laddstationer. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 02 maj 2024Publicerad: 01 maj 2024

Tesla kapar nästan hela sin Supercharger-organisation. Det har skapat oro även hos andra tillverkare av elbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I Europa har farhågorna den senaste tiden handlat om att den undermåliga infrastrukturen kring laddstationer i Europa hotar elbilarnas frammarsch.

Europeiska revisionsrätten kom nyligen med förödande kritik mot EU:s klimatpolitik på den punkten.

I USA seglar nu ett annat hot upp, knutet kring laddstationer och infrastruktur på det området.

I centrum för detta står, som så ofta, Tesla och Elon Musk.

Utnyttjas av alla

Tesla har beslutat kapa nästan hela sin Supercharger-organisation, vilken byggt upp ett stort nätverk av offentliga laddstationer i USA.

Praktiskt taget alla större biltillverkare utnyttjar i dag detta nätverk.

Beslutet att skära ned gruppen med nästan 500 medarbetare, inklusive dess ledning i form av direktören Rebecca Tinucci, togs av Elon Musk den senaste veckan.

ANNONS

Det här kommer att bromsa nätverkets tillväxt, enligt en källa till Bloomberg. Musk själv har i ett inlägg på X bekräftat att så kan bli fallet.

ANNONS

Senaste nytt

Oroar konkurrenter

Det här oroar andra elbilstillverkare.

Rivian, Ford och General Motors är bland de biltillverkare som använder Teslas laddningskontakter för sina batteridrivna bilar.

Fordon från de här biltillverkarna designades ursprungligen för att använda en standard som kallas Combined Charging System, CSS.

Men istället valde man snart Tesla Superchargers, som använder vad Tesla kallar North American Charging Standard, NACS, och vars infrastruktur anses snabbare och mer pålitlig.

Känslig tidpunkt

Teslas beslut innebär att Rivian, Ford och andra tappar sina kontaktpunkter i Teslas laddningsenhet strax innan den intensiva sommarsäsongen.

ANNONS

I delar blir nätverket intakt, enligt Bloomberg, då Tesla byggt CCS- till-NACS-adaptrar i Buffalo och New York.

Företag som tecknat laddningskontrakt med Tesla använder ofta adaptrarna som en kvick fix. Rivian och Ford levererar båda fortfarande adaptrar till sina kunder, enligt uttalanden från företagen.

Ford meddelade fredag sina elbilsägare att leveranser kan bli försenade utifrån den uppkomna situationen.

Avgörande för branschen

Tillgång till höghastighetsladdning är avgörande för användning av elbilar, och Tesla har investerar miljarder dollar i att utveckla ett globalt nätverk av superladdare.

Det är också en avgörande drivkraft för Teslas försäljning.

Tesla pekade på divisionens tillväxt under sitt första kvartalsresultat bara förra veckan.

“Från och med slutet av februari började vi öppna vårt nordamerikanska Supercharger-nätverk för fler icke-Tesla EV-ägare”, noterade Tesla.

ANNONS

Många avtal

Tesla har även avtal om laddningspartnerskap med bland andra Stellantis NV, Volvo, Polestar, Kia, Honda, Mercedes-Benz och BMW.

Det är inte klart vem som nu kommer att hanera Teslas partnerskap med dessa företag.

GM, Volvo och Polestar skulle alla öppna NACS-laddare för sina kunder inom den närmaste framtiden, enligt Teslas hemsida.

Läs även: Frågan på allas läppar: Kan Musk charma Kina? Dagens PS

Har flest av alla

Tesla hade 6 249 Supercharger-stationer och mer än 57 000 kontakter i slutet av första kvartalet.

Det innebär att Elon Musks företag har fler snabbladdare i USA än alla andra leverantörer tillsammans.

ANNONS

Läs mer:

Förödande kritik mot EU:s klimatpolitik. Dagens PS

Frågan på allas läppar: Kan Musk charma Kina? Dagens PS

Priskriget på elbilar fortsätter. Dagens PS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS