Dagens PS

Laddkrisen är här: 3,4 miljoner stationer saknas

Byggandet av laddningsstationer halkar efter. Idag finns bara cirka 630 000 i EU, långt ifrån de 3,5 miljoner som krävs till 2030. (Foto: TT)
Byggandet av laddningsstationer halkar efter. I dag finns bara cirka 630 000 i EU, långt ifrån de 3,5 miljoner som krävs till 2030. (Foto: TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 juni 2024Publicerad: 04 juni 2024

EU satsar stort på elbilar för att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter. Målen är högt satta: en minskning med 55 procent till 2030 och helt bort med dem till 2035. Det är en nödvändighet, inte ett val.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Men att bara sätta mål räcker inte.

Byggandet av laddningsstationer halkar efter. I dag finns bara cirka 630 000 i EU, långt ifrån de 3,5 miljoner som krävs till 2030. Det här skriver Euractive.

Dålig fördelning av laddstationer

Det är ett problem som måste lösas snabbt.

Nuvarande infrastruktur är inte bara för liten utan också dåligt fördelad. Många länder, särskilt i Östeuropa, har få laddningsstationer, medan andra, som Nederländerna, Frankrike och Tyskland, är bättre utrustade.

Det här skapar klyftor och hotar EU:s sammanhållning. Att få till en bättre balans är viktigt för att alla ska kunna dra nytta av övergången till elbilar.

Även om utmaningarna är stora finns det hopp. Antalet laddningsstationer har sexfaldigats sedan 2017, och privata laddningspunkter blir allt vanligare. (Foto: TT)
Även om utmaningarna är stora finns det hopp. Antalet laddningsstationer har sexfaldigats sedan 2017, och privata laddningspunkter blir allt vanligare. (Foto: TT)
ANNONS

Senaste nytt

Det måste till en bättre infrastruktur

För att lyckas måste vi inte bara bygga fler laddningsstationer utan också förbättra infrastrukturen. Det handlar inte bara om att öka antalet stationer utan också om att integrera dem i elnätet på ett effektivt sätt. Utbyggnaden måste ske snabbt och smart för att vara framgångsrik.

ANNONS

Men det finns hinder.

Byggprocessen är långsam och regler för tillstånd och planering är komplicerade. Det kostar också pengar att uppgradera elnätet.

Det finns trots allt hopp

Även om utmaningarna är stora finns det hopp. Antalet laddningsstationer har sexfaldigats sedan 2017, och privata laddningspunkter blir allt vanligare.

Det krävs dock mer.

EU:s beslutsfattare måste agera nu för att göra elbilar tillgängliga för alla. Det handlar inte bara om att sätta mål utan också om att ge rätt incitament för att bygga ut infrastrukturen.

Bara då vi kan göra elbilar till en praktisk lösning för framtiden.

Läs även: EU:s elnätsproblem bromsar bygget av laddstationer. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]