Laddhybrider: Räddning eller huvudvärk? Biltillverkare lockas av låga utsläpp, men riskerar dyra bakslag när restvärdena rasar.
Laddhybrider: Tickande bomb för biltillverkarna?
Mest läst i kategorin
Försäljningen av laddhybrider har skjutit i höjden, men experter varnar nu för att de låga restvärdena på dessa bilar kan bli en dyrköpt läxa för tillverkarna, enligt Automobilwoche.
Martin Weiss, chef för fordonsutvärdering på tyska Automobil Trust (DAT), uttrycker sin oro:
“Om tillverkarna i allt större utsträckning förlitar sig på laddhybrider för att klara CO2-kraven, skjuter de bara problemet framför sig. Om några år kommer dessa bilar att återvända till marknaden och bli svåra att sälja.”
Lockas av skattelättnader
Särskilt populära är hybriderna bland företag, där tjänstebilsförare fortfarande kan dra nytta av förmånliga skatteregler. Dock är dessa fordon dyra i drift, vilket kan leda till en obehaglig överraskning för ägarna längre fram.
Senaste nytt
Konsumenternas intresse stort
Enligt en undersökning gjord av Automobilwoche och Civey ser mer än hälften av konsumenterna laddhybrider som ett attraktivt alternativ till rena elbilar.
Detta har lett till en ökning av nysålda laddhybrider med cirka åtta procent under innevarande år, till 133 000 bilar i Tyskland.
Tillverkarna ökar utbudet
De svaga försäljningssiffrorna för laddhybrider under 2023 beror delvis på det begränsade utbudet. Men nu ökar tillverkarna takten.
ADAC listar för närvarande 187 tillgängliga modeller i Tyskland, jämfört med 113 för ett år sedan.
“Många kraftfulla förbränningsmotorer utrustas nu med batterier för att möta utsläppskraven”, säger Weiss.
“Men det som gynnar tillverkarna på kort sikt kan bli ett problem på längre sikt när de själva måste sälja sina begagnade laddhybrider.”
Låga restvärden oroar
Efterfrågan på begagnade laddhybrider är låg, vilket leder till betydligt lägre restvärden än för bilar med enbart förbränningsmotor.
Enligt Weiss är restvärdena i genomsnitt åtta procentenheter lägre.
Nackdelarna överväger fördelarna
“Den elektriska drivlinan är inte särskilt ekonomisk, räckvidden är ofta begränsad och batteriet tar stryk av många användares laddningsvanor”, förklarar Weiss.
Garantierna på batterierna i laddhybrider är dessutom kortare än för rena elbilar.
En våg av begagnade bilar väntas
Weiss spår en dyster framtid för laddhybridernas restvärden:
“Vi förväntar oss att de kommer att fortsätta falla.”
Redan nästa år kan situationen bli problematisk för tillverkarna. Innan statliga subventioner för laddhybrider upphörde i början av 2023 ökade försäljningen kraftigt.
Många av dessa bilar leasas med en period på två till fyra år, vilket innebär att en stor mängd begagnade laddhybrider snart kommer att översvämma marknaden.
Läs även:
USA:s stora utmaning efter valet – oavsett president: “Handelskrig”. Realtid
Experten: Då kommer dubbelsänkningen av din dyra ränta. News 55
Hjärnan bakom teknikjätten Asea
Med en färsk konkurs i bakfickan, sökte Ludvig Fredholm nya marknader att utveckla. Och fann den med besked i elektriciteten. Och Asea. Hösten 1878 var en
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.