Forskare vid Cornell University tror att du i framtiden kommer kunna ladda din elbil i farten med hjälp av högfrekvente elektriska fält.
Ladda din elbil medan du kör
Mest läst i kategorin
Att ström kan överföras med hjälp av elektriska fält är inte nytt, det har man känt till länge. Tekniken kallas elektromagnetisk induktion och används i allt från spisar till trådlösa mobilladdare.
Nu utforskar flera företag möjligheten att kunna ladda elbilar med induktion medan de står parkerade. Men att kunna ladda bilen under färd vore ännu bättre och det kan bli möjligt.
Särskilda laddningsfiler
Khurram Afridi är docent vid Cornell University i USA och han tror att elbilar i framtiden kommer kunna laddas under färd. Han tänker sig att det ska finnas särskilda laddningsfiler där den som behöver ladda batteriet kan köra in.
Tekniken ska kunna identifiera de bilar som kör i laddningsfilen så att ägarna får räkningen för laddningen hemskickad.
Kräver elektriska fält
Det här skulle dock inte kunna fungera med magnetisk induktion, Khurram Afridi säger till Business Insider att magnetfält behöver dyr och otymplig hårdvara som använder mer energi än den framställer.
Av den anledningen har han experimenterat med elektriska fält, enligt honom har det tidigare förbisetts eftersom det kräver högre frekvenser och är mer komplicerat.
Magnetiska fält uppstår när laddningar rör sig, exempelvis när ström går genom en kabel. Elektriska fält uppstår mellan olika föremål som har olika elektrisk laddning. Det är elektriska fält som gör att håret står rätt upp när det är laddat med statisk elektricitet.
Har gjort framsteg
Business Insider skriver att Khurram Afridi och hans medarbetare redan har gjort framsteg med tekniken och att de har lyckats ladda elbilar med en markfrigång på upp till 18 cm.
Bilarna har också tagit emot full laddeffekt trots att de inte varit helt i linje med vägens laddplattor, något som vanligtvis medför ett problem vid trådlös laddning.
Mer forskning behövs
Trots de lyckade försöken är tekniken dock långt ifrån färdig. Omkopplare som kan hantera de höga frekvenser som krävs för effektiv laddning behöver utvecklas, liksom komponenter som kan hantera de höga strömstyrkor som krävs.
Med nuvarande teknik tar det 4–5 timmar att ladda en mindre elbil som Nissan Leaf och större elbillar, som Tesla, skulle ta ännu längre tid. Det skulle också behövas extremt stora investeringar i infrastruktur för att bygga in laddarna i vägnätet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.