Dagens PS

Lada Niva: Den förbjudna legendaren

Lada Niva
Den har sett likadan ut under alla år. Ser du en så vet du att det är en. En Lada Niva alltså. (Foto: AutoVAZ)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 20 jan. 2024Publicerad: 20 jan. 2024

Lada Niva är bilen som alla skrattat åt, men som alla innerst inne ändå skulle vilja ha. Nu är det bara ett bekymmer – den går inte att importera.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var 1977 som ryska Lada satte sin första bil i produktion som inte var baserad på Fiat. Den döptes till Niva och har sedan dess bara byggts, byggts och byggts.

Niva har under åren fått utstå mycket spott och spe.

Mest på grund av sin ryska bakgrund. Men också för att den i stort sett inte har utvecklats något under de snart femtio år som den producerats.

Niva
Så här såg den ut när den presenterades 1977. Och ungefär så här ser den ut i dag också. Men det viskas om en ny modell runt hörnet.(Foto: AutoVAZ)

Bilen har liksom fått varit så där rysk hela tiden. Där andra tillverkare utvecklat, förfinat och designat om, har Autovaz, som bygger bilen, bara fortsatt att producera på.

Några små förändringar har dock skett exteriört och interiört. Men så små att du lätt kan se att en bil från 1977 och en helt ny, är byggda efter samma ritning.

Allt är som förr

Tekniskt då?

Inte mycket vatten som runnit under broarna där heller. Förgasaren fick till slut stryka på foten mot en modern bränsleinsprutning och servostyrning har faktiskt kommit som tillval.

ANNONS

Prestandamässigt är det inte heller så mycket att skryta om. Noll till hundra löser den på 22 sekunder och toppfarten som noteras är 137 km/h. En 42-liters bränsletank och en förbrukning på runt litern gör att macken är en god kamrat på färden.

Niva
Hela attityden runt bilen är på något sätt befriande. Den har inte brytt sig om tidens gång. Den har bara byggts, byggts och byggts. (Foto: AutoVAZ)

I dag har den dock fått en väl befogad kultstatus. Den är en god vän i skogen där hög markfrigång och enkel mekanik uppskattas.

Fina äldre exemplar börjar numera få ett värde på marknaden. Och hittar du inte någon gammal fin bil kan du ju bara köpa en ny, som ser likadan ut.

Det finns bara ett problem.

Tyvärr går ju inte Lada Niva att köpa längre. Kriget i Ukraina och dess biverkningar har effektivt satt stopp på dylik verksamhet.

Ännu en orsak till att beklaga tiderna som råder.

ANNONS

Senaste nytt

Läs mer:

Om bilen idag på AutoVAZ hemsida

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]