Dagens PS

Lada gasar på i Ryssland – tillverkningen ökar

Lada-bilar kan göra revansch med lite hjälp från den ryska regeringen.
Lada-bilar kan göra revansch med lite hjälp från den ryska regeringen. (Foto: Unsplash)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 27 mars 2024Publicerad: 27 mars 2024

Ryssland tänker inte hamna på efterkälken i biltillverkningen. Regeringen pumpar ut subventioner och Kina hjälper till att att dra lasset. Och just det, Lada är tillbaka med bravur – och har satt ett nytt tillverkningsmål i Ryssland.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När många biltillverkare lämnade Ryssland som ett resultat av kriget i Ukraina bildades snabbt ett tomrum.

Biltillverkning genom subventioner

Det tomrummet försöker den ryska regeringen fylla med egen produktion genom att dela ut frikostiga subventioner.

Bilförsäljningen är på väg upp igen i Ryssland, även om landets centralbak uppger att det dröjer åtminstone till 2027 innan den når samma nivå som innan kriget. Många fabriker står fortfarande tomma och den ryska regeringen försöker febrilt sätta samman de olika produktionsleden och “bygga samarbeten med ryskvänliga länder”.

Ett sådant land är Kina som har tvekat att öppna tillverkning i Ryssland eftersom det har saknats ordentliga subventioner för utomstående. Kina använder därför snarare fabrikerna för montering, än att investera sina egna pengar.

Den kinesiska tillverkaren Haval har dock egen produktion, ett par timmar utanför Moskva, och har investerat hundratals miljoner dollar i verksamheten och såg tillverkningen fördubblas förra året, till 100 000 bilar, enligt Auto News.

Fler Lada-bilar på vägarna

Ett annat bolag som trycker gasen i botten är Rysslands statliga biltillverkare Avtovaz. Bolaget ligger bakom Lada – ett märke som ofta har förlöjligats i väst – ända sedan Sovjettiden.

Avtovaz tar de skämten med ro och har redan uppgett att man tänker tillverka en halv miljon bilar i år, som Reuters har berättat.

ANNONS

Förra året låg tillverkningen på 374 000 Lada-bilar, så 500 000 i år verkar inom räckhåll för ett bolag som blir överöst av statliga pengar.

Läs även:

Skitigaste lyxbilen blir hybrid – frågan är om det räcker? Dagens PS

Trots sanktionerna: Lyxbilar rullar till Ryssland. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]