Även om elektrifieringen går som på räls har biltillverkare svårt att locka till sig kvinnliga konsumenter, särskilt när det kommer till elbilar. Så är i alla fall fallet i USA.
Kvinnor väljer bort elbilar
Mest läst i kategorin
När det kommer till den amerikanska bilindustrin är 41,2 procent av konsumenter kvinnor, men när det kommer till elbilar sjunker den siffran till 28 procent.
Det rapporterar amerikanska S&P Global Mobility.
Tesla i topp
Tesla är det populäraste elbilsmärket bland kvinnor med en andel på 33,1 procent vilket alltså är över snittet.
På en andraplats finner man Polestar som har en andel på 24,7 procent följt av Lucid med 19,5 procent.
Fjärdeplatsen innehas av Rivian som har en andel på 14,5 procent. Det går att jämföra för snittet med märken som Ram och GMC som i stor utsträckning körs av män.
Män kör hellre Bugatti
Det visar sig att de märken som är mest mansdominerade sett till kunder är Bugatti och McLaren där över 90 procent är män.
Det visar sig även att kvinnor bryr sig mer om räckvidd och säkerhet än män. Det är oerhört viktigt för alla biltillverkare att ta hänsyn till de olika könen i syfte att maximera försäljningen.
Varför kvinnor i lägre utsträckning kör elbil är oklart, men i takt med att marknaden växer är det något som måste tas itu med, hellre för tidigt än för sent.
Det beräknas att den amerikanska marknaden för elbilar kommer att ha en andel på 40 procent av totalen till 2030.
I Sverige äger 34 procent av kvinnor en bil. Hur statistiken ser ut beträffande fördelningen av elbilar mellan män och kvinnor är dock oklart.
Läs även: Provkörning av Rivian R1T
Läs även: Provkörning av Lucid Air
Läs även: Provkörning av Bugatti Chiron
Läs även: Provkörning av Polestar 2 BST
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.