Dagens PS

Kvinna åtalad för att köra resväska

Man ska inte köra resväska i Japan, då blir det böter. (Foto: Getty Images)
Man ska inte köra resväska i Japan, då blir det böter. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 juli 2024Publicerad: 02 juli 2024

En kvinna i Japan åtalas för att ha kört en elektrisk resväska på trottoaren utan körkort. Denna ovanliga incident väcker frågor om reglerna för nya typer av elektriska fordon.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya elektriska fordon dyker upp överallt, och ibland i de mest oväntade former. I det här fallet handlar det om en resväska, tänkt för flygresor, som visade sig vara något helt annat.

Japansk polis betraktar denna typ av “fordon” som likvärdigt med en 50cc moped eller motorcykel. När de såg en kvinna köra en sådan resväska på trottoaren, åtalade de henne för att köra utan körkort.

Det sägs vara denna kvinnan har kört runt på. Nu vill vi väl alla ha en. (Foto: Airwheel)
Det sägs vara denna kvinnan har kört runt på. Nu vill vi väl alla ha en. (Foto: Airwheel)

Borde haft körkort

Händelsen inträffade den 13 mars och väskan i fråga verkar vara en Airwheel SE3 Mobility Scooter. Myndigheterna säger att den kan nå en hisnande topphastighet på 13 km/h. Polisen klargjorde att allt hade varit okej om kvinnan bara hade haft ett körkort.

Märkligt nog åtalades kvinnan inte förrän den 25 juni. Dagen efter höll polisen en presskonferens för att tillkännage åtalet och visa upp den aktuella resväskan.

“Jag kände inte igen den som ett fordon och trodde inte att ett körkort krävdes,” sade kvinnan enligt StraitsTimes.

Intressant nog kräver Japan inte körkort för andra elektrifierade fordon som cyklar, som tillåts köra upp till 20 km/h.

ANNONS

Lärdom? Kör inte resväska

Samtidigt är Japan Traffic Act tydlig.

“Allt som inte uppfyller villkoren, även om det ser ut som en elektrisk skoter, betraktas som en vanlig moped eller bil och kräver körkort,” står det enligt Google.

Lagen klargör ytterligare att fordon som inte uppfyller dessa standarder inte kommer att betraktas som specifika små motoriserade cyklar, även om de har en elektrisk sparkcykel eller liknande form, och kommer att fortsätta att omfattas av trafikregler enligt deras fordonsklassificering.

Därför älskar japanerna Volvo 240

Som en egen liten cell, sprider sig intresset för vår helyllebil Volvo 240 i området kring Tokyo. Här läser du varför. Den svenska folksjälen. Vad

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS