Eget dynamorum, kvävelagringskammare och sjukt unika bilar. Det hittar du på SSR Performance i Tyskland. Vi får följa med på ett besök.
Kvävefyllda kammaren som fryser tiden
Mest läst i kategorin
Det finns otaliga tuningverkstäder världen över, vissa specialiserade på supersportbilar och andra på JDM-scenen. Men några få sticker verkligen ut när det gäller kvaliteten på sina anläggningar. Som denna med kvävelagringskammare och egen dynamo. Detta gäller även för tävlingsracing och specialbyggda bilar som är helt unika. Här kommer SSR (Stefan Schlund Racing) Performance in i bilden.
Världsklass
Grundat 2016, började SSR Performance som en blygsam verkstad som specialiserade sig på europeiska prestandabilar. Men snabbt förvandlades det till en anläggning i världsklass. James från Mr JWW YouTube-kanalen träffar Timo Vogt, chef för ingenjörskonst på SSR Performance i München, Tyskland.
Här tar de en rundtur i den 10 000 kvadratmeter stora anläggningen. Med sex våningar, 13 billyftar, ett showroom och ett automatiserat, kvävefyllt lagringsutrymme för exklusiva bilar är detta ingen vanlig verkstad. Det finns även en andra filial för klassiska bilar i Bad Toelz, Tyskland.
Kvävelagringskammare, varför inte
Enligt videon är det mest imponerande inslaget i SSR Performance-anläggningen kvävelagringskammaren. Den rymmer 142 oerhört dyra bilar och drivs helt av robotar. Hela kammaren ligger under jord, och kvävet ersätter syret i rummet, vilket förhindrar brandrisk och fungerar även som ett stöldskydd. Dessutom förhindrar det den naturliga nedbrytningen av gummi och andra förgängliga komponenter, vilket gör att bilarna i princip är frysta i tiden.
Sjukt rent överallt
Timo förklarar att verkstaden har en produktionslinje där de bygger två SSR Porsche GTs och två SSR Porsche CSs. Anläggningen har utvecklats från en standardverkstad till en där de kan bygga sina egna bilar. Produktionslinjen har några av de mest avancerade utrustningarna inom bilindustrin. Dessutom fungerar garaget som ett eventrum och har akustiskt profilerats. Renligheten i verkstaden är verkligen imponerande.
Timo nämner att de inte bara bygger sina bilar utan även utvecklar dem internt. Just nu utvecklar de ett twin-turbo-kit för Audi R8 och Lamborghini Huracán. Kitet förväntas leverera 1 200 HK, och mycket pengar läggs på forskning och utveckling. SSR har också ett DTM-raceteam som fokuserar på kundracing. De tävlade tidigare med Porsche i en 991 GT3 R men bytte till Lamborghini, där de slutade tvåa i DTM.
Dynamorum så klart
Enligt videon har det dedikerade dynorummet en dynamometer som mäter upp till 5 364 HK. Dynon kan justeras för att passa olika typer av bilar. Men det mest imponerande är att luften leds i kanaler till bilens front i 200 km/h med en konstant temperatur på 20 grader.
Detta innebär att dynokörningar kan pågå hela dagen utan att motorn överhettas. Detta är ett vanligt problem i mindre verkstäder eftersom de ofta använder stora fläktar för att kyla motorn. Dessutom justerar SSR Performance-teamet bilarna i varje växel och gasposition.
Timo nämner att dynorummet också är utrustat med HD-kameror från olika vinklar. Detta gör att de kan ge kunden en kopia av videon och använda dynokörningarna som reklammaterial.
För att säkerställa att luften kanaliseras till rummet med rätt hastighet och temperatur har SSR ett dedikerat rum som genererar och kyler luften för dynon. Detta görs med 38 000 liter vatten som ständigt värmer eller kyler luften från luftkammaren.
Bäst i alla tester: Här är årets cabriolet-kung
För att hjälpa er sondera terrängen när det kommer till lyxiga cabar har vi granskat alla europeiska biltester och fått fram ett genomsnitt för att
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.