Dagens PS

Kvävefyllda kammaren som fryser tiden

Det är här, i det kvävefyllda garaget som unika och ovärderliga bilar förvaras. Det finns bilar här som aldrig sett solen, som aldrig varit utomhus. (Foto: SSR)
Det är här, i det kvävefyllda garaget som unika och ovärderliga bilar förvaras. Det finns bilar här som aldrig sett solen, som aldrig varit utomhus. (Foto: SSR)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 juni 2024Publicerad: 22 juni 2024

Eget dynamorum, kvävelagringskammare och sjukt unika bilar. Det hittar du på SSR Performance i Tyskland. Vi får följa med på ett besök.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det finns otaliga tuningverkstäder världen över, vissa specialiserade på supersportbilar och andra på JDM-scenen. Men några få sticker verkligen ut när det gäller kvaliteten på sina anläggningar. Som denna med kvävelagringskammare och egen dynamo. Detta gäller även för tävlingsracing och specialbyggda bilar som är helt unika. Här kommer SSR (Stefan Schlund Racing) Performance in i bilden.

Den ganska anspråkslösa fasaden döljer många våningar med överraskande funktioner. (Foto: SSR)
Den ganska anspråkslösa fasaden döljer många våningar med överraskande funktioner. (Foto: SSR)

Världsklass

Grundat 2016, började SSR Performance som en blygsam verkstad som specialiserade sig på europeiska prestandabilar. Men snabbt förvandlades det till en anläggning i världsklass. James från Mr JWW YouTube-kanalen träffar Timo Vogt, chef för ingenjörskonst på SSR Performance i München, Tyskland.

Här tar de en rundtur i den 10 000 kvadratmeter stora anläggningen. Med sex våningar, 13 billyftar, ett showroom och ett automatiserat, kvävefyllt lagringsutrymme för exklusiva bilar är detta ingen vanlig verkstad. Det finns även en andra filial för klassiska bilar i Bad Toelz, Tyskland.

En unik pjäs i det kvävefyllda garaget. Alla bilar trasnporteras av och med robotar så de slipper nudda mark. (Foto: SSR)
En unik pjäs i det kvävefyllda garaget. Alla bilar trasnporteras av och med robotar så de slipper nudda mark. (Foto: SSR)
ANNONS

Senaste nytt

Kvävelagringskammare, varför inte

Enligt videon är det mest imponerande inslaget i SSR Performance-anläggningen kvävelagringskammaren. Den rymmer 142 oerhört dyra bilar och drivs helt av robotar. Hela kammaren ligger under jord, och kvävet ersätter syret i rummet, vilket förhindrar brandrisk och fungerar även som ett stöldskydd. Dessutom förhindrar det den naturliga nedbrytningen av gummi och andra förgängliga komponenter, vilket gör att bilarna i princip är frysta i tiden.

ANNONS
Allt i huset åker på robotar eller olika dollys. Inga bilar rullar på sina däck. (Foto: SSR)
Allt i huset åker på robotar eller olika dollys. Inga bilar rullar på sina däck. (Foto: SSR)

Sjukt rent överallt

Timo förklarar att verkstaden har en produktionslinje där de bygger två SSR Porsche GTs och två SSR Porsche CSs. Anläggningen har utvecklats från en standardverkstad till en där de kan bygga sina egna bilar. Produktionslinjen har några av de mest avancerade utrustningarna inom bilindustrin. Dessutom fungerar garaget som ett eventrum och har akustiskt profilerats. Renligheten i verkstaden är verkligen imponerande.

Timo nämner att de inte bara bygger sina bilar utan även utvecklar dem internt. Just nu utvecklar de ett twin-turbo-kit för Audi R8 och Lamborghini Huracán. Kitet förväntas leverera 1 200 HK, och mycket pengar läggs på forskning och utveckling. SSR har också ett DTM-raceteam som fokuserar på kundracing. De tävlade tidigare med Porsche i en 991 GT3 R men bytte till Lamborghini, där de slutade tvåa i DTM.

Den sjukt rena verkstaden. Skiljer sig lite mot en traditionell verkstad, minst sagt. Varje station har sin egna setup i taket så de slipper ha för mycket saker på golvet. (Foto: SSR)
Den sjukt rena verkstaden. Skiljer sig lite mot en traditionell verkstad, minst sagt. Varje station har sin egna setup i taket så de slipper ha för mycket saker på golvet. (Foto: SSR)

Dynamorum så klart

Enligt videon har det dedikerade dynorummet en dynamometer som mäter upp till 5 364 HK. Dynon kan justeras för att passa olika typer av bilar. Men det mest imponerande är att luften leds i kanaler till bilens front i 200 km/h med en konstant temperatur på 20 grader.

Detta innebär att dynokörningar kan pågå hela dagen utan att motorn överhettas. Detta är ett vanligt problem i mindre verkstäder eftersom de ofta använder stora fläktar för att kyla motorn. Dessutom justerar SSR Performance-teamet bilarna i varje växel och gasposition.

ANNONS

Timo nämner att dynorummet också är utrustat med HD-kameror från olika vinklar. Detta gör att de kan ge kunden en kopia av videon och använda dynokörningarna som reklammaterial.

För att säkerställa att luften kanaliseras till rummet med rätt hastighet och temperatur har SSR ett dedikerat rum som genererar och kyler luften för dynon. Detta görs med 38 000 liter vatten som ständigt värmer eller kyler luften från luftkammaren.

Bäst i alla tester: Här är årets cabriolet-kung

För att hjälpa er sondera terrängen när det kommer till lyxiga cabar har vi granskat alla europeiska biltester och fått fram ett genomsnitt för att

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS