För dig som inte är inne i bilhobbyn, kanske namnet Marcello Gandini inte säger så mycket. För entusiasten var han dock en av de största.
Kungen av bildesign har gått ur tiden
Mest läst i kategorin
Alla världar har sina stjärnor. De som syns, de som märks och de som får den största uppmärksamheten. Bakom dem, finns det nästan alltid de som är minst lika duktiga, men aldrig når ut i det strålkastarljuset.
Marcello Gandini var en sådan.
En man som jobbade åt de stora och ritade bilar som vann priser överallt. Om än utan att det nådde ut till allmänhetens medvetande.
I grunden industridesigner, var det bildesign som kom att dominera hans 85-åriga liv.
Efter några år som egen ung designer, fick han 1965 plats på det stora italienska designhuset Bertone, som sedan länge hade många av de stora prominenta biltillverkarna som kunder.
Här fick han jobba med skisser, idéer och konceptbilar till bland annat Fiat och Alfa Romeo, men främst åt det nya superbilmärket Lamborghini, som gett sig den på att ge Ferrari en rejäl match på marknaden.
Första projektet
Gandinis första stora projekt var Lamborghini Miura.
En helt nydanade bil som idag räknas som en av de första riktiga supersportbilarna.
Med mjuk design, mittmonterad V12-maskin och byggd i 765 exemplar mellan 1966 och 1973, blev bilen en ikon på många sätt. Och Gandini hade med denna, presenterat sin kapacitet för branschen.
Hans succébana fortsatte med GT-bilen Alfa Romeo Montreal 1967, följt av de stramare delta-designbilarna Fiat X1/9 och Lancia Stratos.
Senaste nytt
Stram design
Den stramare designen tog Gandini sedan till fulländning när Lamborghini åter hörde av sig och ville ha en efterträdare till Miuran.
Det blev den legendariska Lamborghini Countach. Bilen som fortfarande räknas som en av bilvärldens absoluta superikoner.
Avstampet till Countachen kom faktiskt från Lancia Stratos, något som blir tydligt om båda bilarna studeras samtidigt.
Totalt kom 1 983 exemplar att tillverkas mellan 1973 och 1990, och bilen kom att bli märkets största succé någonsin.
Öppnade eget
1980 lämnade Gandini Bertone för att öppna egen designbyrå. Sedan dess har succéerna fortsatt att komma ur hans penna.
Bugatti EB110, Lamborghini Diablo och Maserati Quattroporte IV är bara några av de fantastiska bilar som under de senaste decennierna har fötts ur denna genis hand.
Marcello Gandini blev 85 år gammal.
Läs mer:
Om den legendariske bildesignern här
Lamborghini säljer bilar som aldrig förr. (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.