Elon Musk, troligtvis världens mest kända vd inom bilbranschen, har gjort sig känd genom att ta sig an ett exceptionellt publik persona. Det är nu något som skrämmer iväg befintliga – och obefintliga – kunder.
Kunderna ratar Tesla - Elon Musk är orsaken
Mest läst i kategorin
Många Tesla-fantaster ser Elon Musk som ett helgon. Hans skarpa intellekt, otroliga framgång, och förmåga att gå mot strömmen är onekligen beundransvärd.
Men mängden kontroverser har ökat med åren, något som nu fått kunder att reagera – och inte bara positivt.
Det rapporterar amerikanska Bloomberg.
Musk gör att kunder går från fanatiska till skeptiska
Det är många kunder som tidigt dyrkat Elon Musk och hans sätt att vara på, något som sedermera övergått till en mer negativ inställning.
Flertalet undersökningar visar att Tesla-kunder är enormt nöjda med sina bilar, men inte alls särskilt roade av Elons olika kontroverser.
Exempelvis när han hade en otrohetsaffär, när han betalade 250 000 dollar till en anställd han sägs ha sexuellt ofredat, eller när han bestämde sig för att köpa och sen inte köpa Twitter.
Listan kan göras lång, men det har lett till att många kunder tröttnat på den amerikanska vd:n.
Det visar sig att många kunder tvingas hantera frågeställningar från personer i deras omgivning, något som skapar en hel del frustration.
Fortsatt lojala
Med det sagt har inte Teslas försäljning påverkats nämnvärt av dessa kontroverser, och försäljningen har fortsatt att öka.
Det som har haft störst påverkan är egentligen samma som för andra aktörer – logistikproblem, pandemin, och halvledarbrister.
Dessutom väntar många av de kritiska kunderna på ett alternativ som de lockas av mer än Tesla. Det sägs även att kunder som är så kallade early adopters är mer benägna att stå ut med sådant som anses vara onormalt.
Frågan är vad som krävs för att Elon Musks kontroversiella stuk ska börja påverka försäljningen nämnvärt.
Läs även: Han kapade en främlings Tesla av misstag
Läs även: Teslas Autopilot kritiseras – saknar sunt förnuft
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.