Dagens PS

Kryphål släpper in farliga fordon

Tydligen importeras det väldigt många RAMs till Europa som spyr ut lite för mycket avgaser än vad EU anser vara ok. (Foto: RAM)
Tydligen importeras det väldigt många RAM:s till Europa som spyr ut lite för mycket avgaser än vad EU anser vara ok. (Foto: RAM)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 juli 2024Publicerad: 08 juli 2024

Miljö- och säkerhetsgrupper slår larm: EU måste stänga kryphål som låter pickups undvika säkerhets- och utsläppsstandarder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under 2023 vällde nästan 5 000 RAM:s in i Europa. En svindlande ökning på 20 procent jämfört med 2022. Nu kryllar det av minst 20 000 RAM:s på våra vägar rapporterar Transport environment.

Trots EU:s strikta fordonsstandarder smiter amerikanska pickups som RAM:s undan via “Individuell Fordonsgodkännande”, IVA.

Kringgår regler

IVA tillåter fordon att kringgå grundläggande EU-regler.

Ursprungligen för unika, specialanpassade fordon. Nu utnyttjas systemet för massimport av amerikanska pickups. T&E varnar: dessa fordon följer inte 2019 års EU Allmänna Säkerhetsregler, GSR, vägtester för luftföroreningar eller EU:s CO2-standarder.

Koldioxidutsläppen från RAM:s är chockerande. De ligger mellan 300g och 900g per kilometer.

Tre till nio gånger högre än snittet för nyförsålda bilar.

Säkerhetsfunktioner som blir obligatoriska för nyförsålda bilar och skåpbilar från 7 juli 2024 behövs inte i RAM:s och andra IVA-importerade fordon.

Miljö- och säkerhetsgrupper slår larm: EU måste stänga kryphål som låter monsterpickups undvika säkerhets- och utsläppsstandarder. (Foto: RAM)
Miljö- och säkerhetsgrupper slår larm: EU måste stänga kryphål som låter monsterpickups undvika säkerhets- och utsläppsstandarder. (Foto: RAM)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

“RAM-pickups hör inte hemma på våra gator”

James Nix, fordonsansvarig på T&E, säger:

“RAM-pickups hör inte hemma på våra gator. De är inte bara förorenande. De är dödliga. Vi måste minska bilstorleken, inte ge fripass till de största och farligaste. EU måste stänga kryphålet nu.”

En pickup är nästan tre gånger mer sannolik att döda en fotgängare eller cyklist vid kollision jämfört med en vanlig bil. De höga motorhuvarna utgör en enorm risk för barn, kvinnor och äldre.

Organisationerna T&E, European Transport Safety Council, European Cyclists’ Federation, BEUC, Clean Cities, Eurocities, POLIS och International Federation of Pedestrians kräver omedelbara åtgärder. Kryphålet som tillåter massimport och kringgående av regler måste stängas.

Progressiva städer som Paris, Lyon, Grenoble, Koblenz och Tübingen har redan agerat. De varierar parkeringsavgifter baserat på fordonsvikt eller storlek.

Vältajmat chefsbyte hos Dodge och Ram

Stellantis tillkännager överraskande förändringar i toppledningen för Ram och Dodge, med Tim Kuniskis avgång och nya ledare som tar över. Nuvarande vd för

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS