Elektrifieringen är bilbranschens största utmaning på länge, men innebär även en oerhörd designmässig frihet. Tack vare det finns nu den helt nya, eldrivna pickupen Hummer.
Krympt Hummer på el till Sverige?
Mest läst i kategorin
Möjligheten att designa nästan hur man vill kombinerat med batteriernas inherenta tyngd, betyder ju nämligen i synnerhet att elektrifieringen gör det möjligt att blåsa liv i varumärken som är nära förknippade med hög vikt.
Hummer-frossa på fiskmarknaden
Det råder ingen tvekan om att nya, eldrivna Hummer är en megasuccé. GM hinner inte bygga dem tillräckligt snabbt, utan har periodvis tvingats stoppa produktionen och justera upp priset för att få bukt på köerna.
Visst har det globala halvledarkaoset en del med saken att göra, men att GM ska behöva straffa kunder som säljer vidare bilar inköpta till listpris för betydligt större pengar på andrahandsmarknaden, det är ju rena Ferrari-fasonerna.
Hemliga planer på en mindre Hummer
Anonyma källor hos GM har berättat för Automotive News att GM planerar att kapitalisera på hypen, genom att ta fram en mer tillgänglig Hummer.
Grundtanken är att den Arnold Schwarzenegger-dimensionerade modellen inte nödvändigtvis kommer att vara den Hummer med störst marknadspotential.
Långtifrån alla vägar lämpar sig ju för en bil som är en bra bit över två meter bred. Dessutom lär endast ett fåtal förfoga över den sortens parkeringsfaciliteter som krävs för att äga denna best.
En mindre och inte lika resurskrävande spinoff-modell kanske inte är det första man tänker på i anslutning till varumärket Hummer, men faktum är att det inte vore första gången.
GM har sålt skaldjursplatå förr
Redan Hummer H2, som var den första av två Hummer-modeller som utvecklades under GM:s styre, var en betydligt mindre och personbilsaktig tolkning av originalet Hummer H1 – alltså den variant av krigsmaskinen Humvee som såldes till allmänheten 1992-2006.
H2 byggde på GMT800-plattformen och var således egentligen närmare besläktad med Chevrolet Suburban än AM Generals Humvee, men tro inte att den skyddes av konsumenterna för det.
Så småningom kom också den ännu mindre H3, som också den var fullständigt civiliserad och inte ett dugg släkt med armécontainern, annat än till utseendet.
Elektrifieringen öppnar gamla dörrar på nytt
Denna gång lär släktskapet mellan flaggskeppsmodellen och den krympta Hummern vara starkare, i och med att elbilskonstruktion i regel lutar mer åt Lego-hållet än traditionellt bilbyggande.
Desto värre lär det bli med det militära DNA:t. Eller? Faktum är, något förvånande, att den amerikanska armén potentiellt ser lösningen på sina enorma koldioxidutsläpp i en lättbepansrad Hummer EV – som just nu utvecklas av GM Defense.
Om nu Förenta staternas väpnade trupper kan tänka sig att snabbladda i Syrien (för att parafrasera en fyndig redaktionskollega), då kanske det inte är helt befängt att tro att en mindre el-Hummer till och med kan nå över till vår sida av Atlanten.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.