I Kina är elbilar ofta billigast på marknaden, och enligt krönikören David Fickling visar detta att elektrifieringen av världens fordonsflotta snart tar fart på riktigt.
Krönikören: Kina visar att elbilar snart tar över
Mest läst i kategorin
Elbilar är i regel dyrare att tillverka än sina bensin- eller dieseldrivna motsvarigheter, och är således i regel också betydligt dyrare för konsumenterna att köpa.
Detta anses vara ett stort hinder mot att elbilar anammas storskaligt, men i Kina håller den situationen på att förändras.
Enligt Business Standard-krönikören David Fickling är detta ett tecken på att elbilarna snart tar över.
Ny marknad efter priskrig
Enligt Fickling har bilmarknaden i Kina förändrats radikalt efter att ett priskrig drogs igång av Tesla, samtidigt som en kollaps i efterfrågan ledde till stora rabatter på nya bilar.
Elbilarna är efter detta betydligt mer konkurrenskraftigt prissatta än tidigare, och ofta billigast i sina respektive segment med diverse skattelättnader inräknade.
Exempelvis var Tesla Model 3 för några år sedan dubbelt så dyr som en motsvarande BMW 3-serie i Kina.
Nu är Model 3 istället är billigare än den tyska vagnen.
Fickling hänvisar också till BloombergNEF, som uppskattar att små elbilar kommer att ligga på samma prisnivå som motsvarande bensinbilar runt år 2025 även utan skattelättnader.
Kunderna nappar på elbilar
Den nya lägre prisnivån på elbilar förefaller också ha lett till ett ändrat kundbeteende.
Framför allt har elbilarnas marknadsandel i Kina har vuxit betydligt snabbare än väntat.
Tesla Model Y har exempelvis med råge utklassat andra suvar i samma storlek.
BYD Dolphin har också rusat förbi många etablerade konkurrenter i försäljningssiffrorna.
Prisnivån verkar hållbar
Den låga prisnivå på elbilar som priskriget har resulterat i förefaller också hållbar enligt Fickling.
Det baserar han dels på att marginalerna hos de stora batteritillverkarna i landet har ökat jämfört med föregående kvartal.
Dessutom har priserna på de råvaror som ingår i batterierna, som står för en stor del av elbilarnas pris, fallit drastiskt i Kina sedan årsskiftet.
Detta bör enligt Fickling ge utrymme för ytterligare prissänkningar när konkurrensen hårdnar.
Billigare elbilar på horisonten
I Europa och USA är det fortfarande långt kvar innan elbilarna är billigare än sina bensin- och dieseldrivna motsvarigheter.
Enligt Fickling visar den kinesiska marknaden att detta är på väg att ändras även på annat håll.
När detta händer förutspår han att elbilarna snart kommer att köra om konkurrenterna i termer av marknadsandel.
“Vägen till elektrifierad transport har varit guppig, men nu är målflaggan i sikte”, avslutar Fickling.
Kineserna fortsätter att klona: Tesla Semi nu drabbad
Kina tar täten i bilindustrin – tack vare Ryssland
Tesla dumpar priserna i Sverige: Model 3 nu ett kap
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.