Den här krönikan beträffande Porsche Taycan 4S Sport Turismo innehåller åsikter och bedömningar som endast är artikelförfattarens, och delas inte nödvändigtvis av Porsche, Högsta Växeln eller Dagens PS.
Krönika: Ett moraliskt dilemma i form av en Porsche
Mest läst i kategorin
En biltillverkare med det formella namnet Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG skickar signal om tyngd, seriositet och anor. Det är något Porsche även fört över i sina elbilar. Däremot har ju inte tyskarna gjort sig kända för att vara ett roligt folk, men tyska Porsches bilar är desto lustigare, vid sidan av kvalitet och prestanda rakt igenom.
Här levererar bilbyggarna i Stuttgart fullt ut, även när man på riktigt börjat göra elbilar.
Jag känner mig träffad när jag har en veckolång relation till en Porsche Taycan 4S Sport Turismo.
Konsten att vinna eller försvinna
Den här kulfaktorn gör att Porsche har alla förutsättningar att komma ut som vinnare när vi i full fart är på väg in i elbilsåldern.
För få paradigmskiften i någon bransch har hotat så många aktörer som övergången från förbrännings- till elmotorer. All bets are off! Här skapas just nu nya vinnare och förlorare, och stora värden byter händer.
Här har Porsche varit smarta. Potent körglädje lanseras rakt in i målgruppen; som måste vara medelålders CIS-män med ordnad ekonomi, i rask takt på väg mot dödsstädning, ändå inte riktigt där ännu. Samtidigt som livsglädjen består.
Som just en medelålders CIS-man känner jag mig som hemma redan när jag ska sätta mig i bilen. Taycan 4S Sport Turismo är en sportbil förklädd till något av ett vardagsåk – med anständigt lastutrymme och hyggligt med benutrymme.
Man behöver inte vara yoga-praktiserande för att åla sig in i en omslutande förarmiljö, vilket ofta är fallet med just sportbilar. Ingenjörerna i Stuttgart har fixat så att sätet är tillbakaskjutet och ratten är lyft, något som anpassas när man kommit ned i det omslutande sätet och startknappen pressats in.
”Kvalitetskänslan är skyhög, allt följer en röd tråd i termer av logik och infotainmentsystemet är användarvänligt. Den största skillnaden rör det bakre partiet som fått sig ett längre tak på typiskt kombi-manér.”
“Helt kombimässigt är emellertid inte bagageutrymmet – det har växt 80 liter jämte ordinarie Taycan – men baksätet är förvånansvärt rymligt och det längre taket resulterar i mer huvudutrymme.”
Senaste nytt
När hjärtat får bestämma
Här handlar det om en veckolång förälskelse, men en problematisk sådan. Tanken kommer och går: ”Ska jag byta till en Taycan från min uppskattade Mercedes GLE 350de eller inte?” Även om det riskerar att bli ekonomiskt vansinne. Men allt kan ju inte mätas i pengar, särskilt inte när man i rask takt närmar sig dödsstäd. Ja, ni fattar!
Frågan är inte heller rent praktisk, för om jag fixar dubb och en fet takbox kan jag nog fortsätta köra upp och ner till fjällen i nuvarande tempo. Även om det krävs visst planerande med laddningar för räckvidden för det fetaste batteriet sägs vara 512 kilometer.
Sant, i någon form, men just den körglädje som bilen uppmanar till och kyla sänker räckvidden ned mot knappa 30 mil.
Vi pratar alltså om tre laddningar till de flesta fjällorter i Jämtland och Härjedalen om man utgår från Stockholm, vilket kräver tålamod vid snabbladdningssationerna. Inte minst kring de stora trafikrörelserna som jul, sportlov och påsk.
Porsche Taycan 4S är kriminellt rapp
Problemet med en bil som Taycan 4S Sport Turismo visar sig ganska fort bli rent moraliskt.
Vem vill ha en bil som ligger som ett strykjärn på vägen, styrkt av en vikt på ca 2,5 ton och fyrhjulsdrift för att sedan hålla sig inom lagens råmärken?
Vi pratar om en bil som gör 0 – 100 på 4 sekunder och toppar 250 kilometer i timmen. Trots de över 500 kusarna som går ner i backen via alla fyra hjulen är bilen farligt lättkörd.
Tyskarna, som överlag är ett laglydigt folk, har ju löst det med fri fart på delar av Autobahn, men vi andra riskerar att börja leva ett laglöst liv vad bilkörning beträffar.
Porsche har alltså dementerat de flesta praktiska invändningarna, inklusive att man slipper hånas för att man bidrar till den globala uppvärmningen och kör fossilt (även om man självklart kan diskutera framställningen av litium jon-batterier).
På pappret talar alltså det mycket för att en vardag tillsammans med en Porsche Taycan 4S Sport Turismo blir allt annat än vardaglig.
Ett moraliskt dilemma
Det här är värre än en regelrätt marshmallow-test – alltså ett test där oövervakade småbarn i ett rum inte ska äta dessa sockerbomber, och i så fall bli rikligt belönade med en större mängd marshmallow.
För ett lyckligt förhållande till en Porsche Taycan 4S Sport Turismo krävs en välgrundad egen moral, som garanterat inte harmoniserar med Svea rikes lag, något som förvisso gäller alla motorstarka bilar.
När man infinner sig i den förarorienterade och ombonade kupén och Burmester-högtalarna pumpar ut “Get it Poppin” på högsta volym känner man hur hornen börjar växa i pannan.
Väl hemma och när tonårsbarnen frågar hur fort jag kört i dag, svamlar jag som en svamphög politiker något osammanhängande och svårbegripligt.
För formens skull låt oss konstatera att Porsche Taycan 4S Sport Turismo även är skön att köra lugnt med, men det är även min Merca och ett gäng andra bilar också.
Sammanfattningsvis så är min förståelse för lagbrytande Porsche Taycan-ägare, och andra sportbilsförare, stor. Mina pendlingar till innerstan var betydligt mer lustfyllda just den här veckan.
Jag har aldrig tidigare förstått meningen med att bo Tyskland, men börjar inse poängen med en flytt till det är dags för dödsstädningen.
Läs även: Recension av Porsche Taycan 4S Cross Turismo
Lyssna på vår bilpodd Dragläget om Taycan: “Snabba bilar orsakar moraliska dilemman”
VD på Dagens PS.
VD på Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.