Den här krönikan beträffande Concorso d’Eleganza Villa d’Este innehåller åsikter och bedömningar som endast är artikelförfattarens, och delas inte nödvändigtvis av BMW, Högsta Växeln eller Dagens PS.
Krönika: BMW erkänner sitt stora misstag
Mest läst i kategorin
Inom det här yrket finner man sig ofta på platser och i situationer där man egentligen inte alls hör hemma.
Det senaste exemplet jag kan berätta om är Concorso d’Eleganza Villa d’Este som är ett av de allra mest exklusiva eventen i den globala überklassens sociala kalender.
Dit får man inte komma såvida man inte har blivit inbjuden. Detsamma gäller bilarna som ställs ut. Att bli utvald att delta i denna Concorso d’Eleganza är en ära att jämföra med att få ta emot en kunglig medalj.
Äger du inte något internationellt konglomerat eller bilar värda hundratals miljoner finns det egentligen bara ett sätt att ta sig in på Villa d’Este: att ha mediaackreditering, likt undertecknad.
Kontrasterna haglar
Detta innebär att man får bevittna några genuint humoristiska kontraster när finfolket i linnekostymer samsas med ovårdade fotografer med bergsklättrarkängor och egenmedhavd stege.
Nej, jag skojar inte. Hur ska de annars få de bästa bilderna av bilarna?
Villa d’Este är sannerligen en av årets stora höjdpunkter och eftersom eventet anordnas av BMW-koncernen är deras bilar överrepresenterade.
Och här, bland alla privatpalats längs Comosjön och motorhistoriska skönheter, bjuds jag på ännu en humoristisk kontrast.
Ingen vidare harmoni
BMW:s nuvarande designspråk framstår här som än mer oharmonisk.
BMW, det märke som jag håller så varmt om hjärtat till följd av deras, genom historien, eleganta linjer (naturligtvis med vissa undantag) och överlägsna körupplevelse verkar idag ha mist fotfästet.
Problemet är inte nödvändigtvis att grillarna har vuxit likt ett svart hål, utan att det inte finns någon som helst proportionalitet bland designelementen.
BMW använder själva 328 från 30-talet som exempel på en historisk modell med en stor grill, men den är ju långsmal och harmoniserar därför väl med resten av fronten.
I jämförelse ser nya 7-serien ut som en synskadad bäver med botoxsprängda läppar.
BMW erkänner (försiktigt) sitt misstag
Adrian van Hooydonk, BMW-gruppens designchef, berättade för mig att de hellre vill förändras för mycket än för lite för att förbli relevanta på en ständigt rörlig marknad, men att nästa generation bilar ska bli mer minimalistisk i sin design.
I mina öron låter det som ett försiktigt erkännande av ett stort misstag.
Men hur ska denna lilla glimt av självinsikt skänka mig någon glädje när jag omges av ett gäng groteska iX och X7? Ska jag glädjas åt att 7-serien är fulare än någonsin?
Eller att nästan halva modellutbudet bygger på den framhjulsdrivna Mini-plattformen?
Och så när känslan av absolut och total hopplöshet infunnit sig drar BMW skynket av Touring Coupe Concept, en modern tolkning av den ikoniska clownskon.
Omedelbart får jag en liten tår i ögat. Hoppet har återvänt.
Läs även: Nya BMW i7 krossar konkurrenterna
Läs även: BMW M1 provkörd – tog upp kampen mot Lamborghini
Läs även: Nya BMW 3.0 CSL tar tre månader att bygga
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.