Dagens PS

Kritik mot Tesla: Vägrar åtgärda garantiskador

Tesla backar och vägrar följa sin egen garanti på en 2 år gamal Tesla model 3. (Foto: Tesla)
Tesla backar och vägrar följa sin egen garanti på en 2 år gamal Tesla model 3. (Foto: Tesla)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 aug. 2024Publicerad: 29 aug. 2024

Tesla kritiseras för att inte följa sina garantilöften. Flera ägare står nu inför kostsamma reparationer trots garanti.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När Mikael Nyman sommaren 2020 köpte sin sprillans nya Tesla Model 3, var han förväntansfull. Han hade dock redan innan köpet stött på varningar på nätforum om problem med karossens kvalitet. Där hade flera användare tipsat om att noggrant granska karossdetaljerna.

Biltillverkaren hamnar därför på Råd & Röns svarta lista. Inte bara för det här ärendet utan för att det finns en hel mängd ärenden.

“Någon nämnde ”kolla karossdetaljerna”, så jag hade det i åtanke. Jag kollade noga efter glipor och säkerställde att bakluckan inte skavde vid stängning”, berättar Mikael.

Vid första anblick såg allt bra ut. Men efter två års användning började problem att dyka upp. Mikael upptäckte att lacken börjat flagna mellan den bakre passagerardörren och hjulhuset, vilket blottade bilens grundfärg.

Kampen för att få garantin att gälla

Med tanke på biltillverkarens garanti på fyra år eller 8 000 mil, beslöt sig Mikael för att snabbt få problemet åtgärdat. Han hade kört 7 839 mil när han tog bilen till Teslas verkstad i Uppsala och hänvisade till garantin.

Tesla tycker att det är normalt slitage att lacken lossnar. (Foto: Tesla)
Tesla tycker att det är normalt slitage att lacken lossnar. (Foto: Tesla)

Men Teslas besked var nedslående.

“De sa nej och menade att bilen gått för långt”, säger Mikael besviket.

ANNONS

Mikael vände sig till olika forum där han delade bilder på skadorna. Han fick respons från andra Tesla-ägare som haft liknande problem men fått dessa åtgärdade på garantin i andra verkstäder.

ANNONS

Senaste nytt

Arn: Kvalitetsbrist på Teslas sida

När biltillverkaren vägrade att åtgärda problemet, valde Mikael att anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

I sitt försvar hävdade Tesla att skadorna var normalt slitage efter så många mil. De ansåg att mellanrummet mellan dörrarna och karossen var inom acceptabla gränser och inte bidrog till skadorna.

Arn höll dock inte med.

Nämnden ansåg att mellanrummet på tre till fyra millimeter mellan dörr och kaross var ett konstruktionsfel och att kvaliteten på bilen inte motsvarade vad en kund kan förvänta sig med tanke på priset. Arn rekommenderade att Tesla skulle justera dörrarna och åtgärda lackskadorna, men Tesla valde att inte följa detta beslut.

Ovisst andrahandsvärde

Nu överväger Mikael att sälja sin Tesla.

“Jag vet inte hur mycket skadorna kommer att påverka andrahandsvärdet, men det lär inte höja det”, konstaterar han.

ANNONS

Ny chef flyr Tesla – fjärde på fem månader

Tesla tappar ännu en toppchef och står inför flera utmaningar som kan påverka företagets framtid och marknadsposition. Tesla har åter drabbats av en

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]