Tesla kritiseras för att inte följa sina garantilöften. Flera ägare står nu inför kostsamma reparationer trots garanti.
Kritik mot Tesla: Vägrar åtgärda garantiskador
Mest läst i kategorin
När Mikael Nyman sommaren 2020 köpte sin sprillans nya Tesla Model 3, var han förväntansfull. Han hade dock redan innan köpet stött på varningar på nätforum om problem med karossens kvalitet. Där hade flera användare tipsat om att noggrant granska karossdetaljerna.
Biltillverkaren hamnar därför på Råd & Röns svarta lista. Inte bara för det här ärendet utan för att det finns en hel mängd ärenden.
“Någon nämnde ”kolla karossdetaljerna”, så jag hade det i åtanke. Jag kollade noga efter glipor och säkerställde att bakluckan inte skavde vid stängning”, berättar Mikael.
Vid första anblick såg allt bra ut. Men efter två års användning började problem att dyka upp. Mikael upptäckte att lacken börjat flagna mellan den bakre passagerardörren och hjulhuset, vilket blottade bilens grundfärg.
Kampen för att få garantin att gälla
Med tanke på biltillverkarens garanti på fyra år eller 8 000 mil, beslöt sig Mikael för att snabbt få problemet åtgärdat. Han hade kört 7 839 mil när han tog bilen till Teslas verkstad i Uppsala och hänvisade till garantin.
Men Teslas besked var nedslående.
“De sa nej och menade att bilen gått för långt”, säger Mikael besviket.
Mikael vände sig till olika forum där han delade bilder på skadorna. Han fick respons från andra Tesla-ägare som haft liknande problem men fått dessa åtgärdade på garantin i andra verkstäder.
Senaste nytt
Arn: Kvalitetsbrist på Teslas sida
När biltillverkaren vägrade att åtgärda problemet, valde Mikael att anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).
I sitt försvar hävdade Tesla att skadorna var normalt slitage efter så många mil. De ansåg att mellanrummet mellan dörrarna och karossen var inom acceptabla gränser och inte bidrog till skadorna.
Arn höll dock inte med.
Nämnden ansåg att mellanrummet på tre till fyra millimeter mellan dörr och kaross var ett konstruktionsfel och att kvaliteten på bilen inte motsvarade vad en kund kan förvänta sig med tanke på priset. Arn rekommenderade att Tesla skulle justera dörrarna och åtgärda lackskadorna, men Tesla valde att inte följa detta beslut.
Ovisst andrahandsvärde
Nu överväger Mikael att sälja sin Tesla.
“Jag vet inte hur mycket skadorna kommer att påverka andrahandsvärdet, men det lär inte höja det”, konstaterar han.
Ny chef flyr Tesla – fjärde på fem månader
Tesla tappar ännu en toppchef och står inför flera utmaningar som kan påverka företagets framtid och marknadsposition. Tesla har åter drabbats av en
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.