Dagens PS

Kritik mot pendlarskatt: ”Klarar inte en sån smäll”

Flera glesbygdskommuner är kritiska mot förslaget om sänkt ersättning för den som pendlar långt med bil. ”Här finns knappt någon kollektivtrafik”, säger Doroteas kommunalråd Nicke Grahn (L). Foto: L
Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 03 nov. 2021Publicerad: 03 nov. 2021

Förslaget om att chockhöja pendlarskatt med över 20 000 kr möter protester. – Folk här klarar inte en sådan smäll. Här tjänar folk lite och betalar mycket skatt, säger Nicke Grahn (L) kommunalråd i Dorotea i Västerbotten. Biträdande finansminister Åsa Lindhagen (MP) förklarar förslaget i en intervju med Dagens PS.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu mullrar det i flera glesbygdskommuner mot ändringen som kan kosta invånare som måste pendla långt med bil över 20 000 kronor per år. Förra veckan berättade Dagens PS om regeringens förslag till skattereduktion för arbetsresor,

Dagens system med reseavdrag ska skrotas och ersättas med skattereduktion, en pendlarskatt. Syftet är att förenkla hanteringen och utjämna skillnaden mellan de som bilpendlar och åker kollektivt.

Långpendlare förlorar 10 000-tals kronor 

Förändringen slår hårt mot den som måste pendla långt med bil och inte kan åka kollektivt. För en person i glesbygd som har tio mil till jobbet blir skattehöjningen drygt 21 000 kronor om året.

Till det ska läggas att bränslet för körningen ökat med lika mycket senaste året, för den som inte kör en elbil. För ett hushåll med två bilpendlare i glesbygd som kör långt kan fördyringen vara 80 000 kronor om året.

Biträdande finansminister förklarar den nya pendlarskatten

Biträdande finansminister Åsa Lindhagen (MP) förklarar tankarna bakom den nya skattereduktionen för arbetsresor i en intervju med Dagens PS. “Det finns flera fördelar med den nya modellen som är färdmedelsneutral. 300 000 ytterligare personer kan ta del av skattereduktionen”. Foto: Regeringen

Dorotea i Västerbotten är en av Sveriges glesast befolkade kommuner. De 2500 invånarna bor på en yta på 2900 kvadratkilometer. Det innebär att kommunen är 14 gånger större än Stockholms stad till ytan.

Det kan vara över 10 mil mellan två orter i inom kommunen. Många av invånarna drabbas hårt av skattechocken för bilpendlare. Någon kollektivtrafik finns knappt. Till några få ställen går det två bussar om dagen.

”Måste göras om och göras rätt”

ANNONS

– Vi har många som pendlar jättelångt. Förslaget måste göras om och göras rätt. Många pendlar flertalet mil inom kommunen för att jobba inne i  Dorotea samhälle. Vi har också en hel del invånare som pendlar 7-8 mil enkel väg för att jobba i Strömsund, Vilhelmina eller Åsele, säger Nicke Grahn som är kommunalråd i Dorotea.

Att cykla är heller ingen lösning i Dorotea, åtminstone inte under vinterhalvåret. Därför tycker Nicke Grahn att den nedre gränsen på 15 kilometer för att få skattereduktion borde sänkas för norra Sverige.

– Vi har ofta ner mot 30 minusgrader under vintrarna. Det går helt enkelt inte att cykla längre sträckor när det är så kallt.

pendlarskatt

Dorotea ligger i Lappland, men i Västerbottens län. Kommunen har omkring 2500 invångare.Karta: Google Maps

”Folk klarar inte en sådan smäll”

Nicke Grahn hoppas nu att regeringen går tillbaka till ritbordet med förslaget. De invånare i Dorotea som pendlar längst kommer inte ha råd att förlora 10 000-tals kronor. Dorotea är dessutom en av sju kommuner där det inte sålts en enda elbil hittills i år.

– Folk klarar inte en sådan smäll. Här tjänar folk lite och betalar mycket skatt. Förslaget är inte gjort för oss. Det här måste ändras, gör om och gör rätt. Miljöpartiet borde inte göra sig ovän med landsbygdens folk, säger Nicke Grahn.

Alla är inte förlorare på regeringens förslag. Den som reser långt med kollektivtrafik kan tjäna stort. Till exempel kommer en person som pendlar mellan Nynäshamn och Solna att få 13 650 kronor mer i plånboken varje år. En person som tågpendlar 10 mil enkel väg med tåg får lika mycket.

Ministern: 300 000 fler får lättnad

ANNONS

Enligt biträdande finansminister Åsa Lindhagen (MP) är även glesbygden vinnare. I dag går 70 procent av reseavdragen till invånare runt storstäder. I det nya förslaget är det 30-35 procent fler i glesbygden som kommer få den nya skattelättnaden.

Det ska totalt handla om 300 000 nya personer som kan ta del av skattereduktionen.

– Vi ser verkligen fram emot remissynpunkterna och tankar på hur skattelättnaden kan göras så bra som möjligt. Just kring ersättningsnivåer och avståndsgränser tror jag att det kan finnas många synpunkter, säger Åsa Lindhagen till Dagens PS.

Duckar frågan

Tidigare har reseavdraget bara gått till de som åker bil, nu kan även de som åker kollektivt få del av den nya skattereduktion. Åsa Lindhagen duckar dock för frågan om vad de som inte har tillgång till kollektivtrafik på landsbygden ska göra.

– Det finns samtidigt flera fördelar med den nya modellen som är färdmedelsneutral och där ersättning ges baserat på avståndet till jobbet. Idag går 70 procent av reseavdragen till pendlare i eller nära större städer, trots att de ofta har goda möjligheter att resa kollektivt.

”Minskar ersättning för storstadsbor”

De som har riktigt höga reseavdrag kan förlora över 20 000 kronor om året. I stället är det fler människor som får dela på skattereduktionen, men som får mindre pengar, det nya maxbeloppet är 13 650 kronor. Den som pendlar långt med SL-kort kan få betalt för att resa.

– Avståndsgränsen har därför satts högre för storstäder, där många av dessa pendlare finns, vilket minskar möjligheten för storstadsbor att få ersättning. Istället kommer runt 300 000 fler personer runt om i landet utanför storstäderna att få möjlighet till en skattelättnad, personer som inte tidigare har fått det, säger Åsa Lindhagen.

ANNONS

Ska minska fusket

Hittills har det varit mycket fusk med reseavdragen, något som nu ska minska, enligt Åsa Lindhagen.
– Modellen med avståndsbaserad ersättning blir också enklare, vilket kommer att minska det omfattande fusk och de oavsiktliga fel som sker i dagens system. Idag är så mycket som uppemot en tredjedel av avdragen felaktiga.

Förslaget ska inte träda i kraft förrän 2023, och den som drabbas hårt av förändringen kan hoppas på att ersättningsnivån hinner ändras.
– Till sist vill jag säga att det kommer att finnas möjlighet att justera ersättningsnivåerna längre fram. Detta är en fråga som får bedömas i arbetet med kommande budgetpropositioner, avslutar Åsa Lindhagen.

Så påverkas du av nya resesubventionen

Person som pendlar 20 mil om dagen med bil och har 50 000 kr i månadslön
Reseavdrag i dag: 34 684 kr netto i skattelättnad.
Med nya förslaget: 13 650 kr i skattereduktion.
Förlorar 21 034 kr / år

Person som pendlar 20 mil om dagen med bil och har 30 000 kr i månadslön
Reseavdrag i dag: 22 678 kr netto i skattelättnad.
Med nya förslaget: 13 650 kr i skattereduktion.
Förlorar 9 080  kr / år

Person som pendlar 12 mil om dagen och har 50 000 kr i månadslön
Reseavdrag i dag: 18 878 kr netto i skattelättnad.
Med nya förslaget: 6300 kr i skattereduktion.
Förlorar 12 578 kr / år

Person som pendlar 16 mil om dagen kollektivt
I dag: 0 kr i reseavdrag
Med nya förslaget: +13 650 i skattereduktion.
Tjänar: 13650 kr / år.

Person som pendlar 12 mil om dagen kollektivt
I dag: 0 kr i reseavdrag
Med nya förslaget: +1 890 kr i skattereduktion.
Tjänar 1 890 kr / år. 

ANNONS

Tabell – så påverkas bilpendlare

pendlarskatt

Källa: Regeringens PM

 

Tabell – så påverkas kollektivpendlare

pendlarskatt

Källa: Regeringens PM

 

Läs mer: 

Skattechock för pendlare – ett dråpslag mot bilägare. Dagens PS

 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS