Dagens PS

Krisen förvärras – bilhandlare slås ut

Nu slås bilhandlarna ut
Krisen förvärras även för bilhandlarna. Vikande konsumtion, en minskning för elbilar samtidigt som nya krav ställs har fått negativa följder. (Foto: Tomas Oneborg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 23 jan. 2025Publicerad: 23 jan. 2025

Den europeiska bilindustrin slår larm om läget och kräver att EU agerar. Nu kommer tecknen på hur krisen sprider sig till bilhandlarna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Aceas ordförande Ola Källenius slår larm till EU. Agera nu och rädda Europas bilindustri, är budskapet.

Acea är de europeiska biltillverkarnas organisation och Ola Källenius, till vardags vd för Mercedes, ny ordförande för dem.

ANNONS

I ett öppet brev till EU-ledningen uppmanar han den att agera och agera snabbt.

Det handlar om 13,2 miljoner europeiska jobb – 10,3 procent av alla tillverkningsjobb inom EU.

Och det handlar om att branschen levererar 383,7 miljarder euro i skatteintäkter och ger EU ett handelsöverskott på 106,7 miljarder euro.

Hotas av EU-krav

Nu hotas hela den europeiska bilbranschen av orimliga krav när det gäller en grön omställningen – samtidigt som försäljningen av elbilar går ned och nybilsförsäljningen allmänt minskar.

Det här är en ekvation som inte går ihop, menar Källenius som vill se EU reagera direkt.

Men det är inte bara biltillverkarna som drabbas. Nu kommer larmen om hur återförsäljare av fordon slås ut och gör stora förluster.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Stor förlust för Hedin

När Hedin Mobility Group, en av bilmarknadens största även på europeisk basis, lämnade sin kvartalsrapport för första kvartalet 2024 var det mörka siffror.

Företaget gjorde en förlust på 278 miljoner kr det kvartalet.

Hedins har 330 anläggningar i 12 länder och säljer bilar av mer än 40 olika märken. Antalet anställda är 12 500.

“Resultatförsämringen beror på minskade marginaler i bilförsäljningen. Efterfrågan på både nya och begagnade elbilar har gått ned, och flera tillverkare har sänkt sina priser på nya elbilar, vilket påverkar marginalerna på inneliggande lager såväl som återköpsåtaganden på privatleasing negativ”, skrev vd Anders Hedin i kvartalsrapporten.

Slår igen i hela Skåne

Nu kommer larm från Skåne där stora bilhandlaren Mobility Motors Group stänger sina anläggningar.

De största anläggningarna och verkstäderna finns i Malmö och Lund och man säljer bland annat Peugeot, Citroën, Opel och Isuzu.

Företagets anställda får nu lön via statliga lönegarantin under de inledande tre månaderna av den företagsrekonstruktion man fått beviljad, skriver Sydsvenskan.

ANNONS

Det är en kraftigt lägre nybilsförsäljning som slagit mot företaget, som haft en nedgång i denna på 32 procent sedan 2021.

Omsättningen sjönk kraftigt

2023 omsatte bolaget närmare 1,2 miljarder kr. Då var förlusten strax över 23 miljoner.

Fram till november 2024 har omsättningen minskat till 840 miljoner kr samtidigt som förlusten stigit till 46 miljoner kr.

Man har skulder till banker, leverantörer och Skatteverket på totalt 156 miljoner kr, skriver Sydsvenskan.

Så sent som i juli 2024 gick en annan stor försäljare av bland annat Peugeot, Citroën och Opel i konkurs, Bilgruppen Jönköping.

Svenskens nödrop ska rädda Europas bilindustri. Dagens PS

Bilhandeln blöder i Sverige – jätten back 100 miljoner på ett kvartal. Dagens PS

Elbilspionjären varnar: “Hybrider är vägen till helvetet”. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS