Dagens PS

Kris hos Tesla: Billigare Model Y försenas

Tesla kommer inte igång med sina billigare bilar. (Foto: tesla)
Tesla kommer inte igång med sina billigare bilar. (Foto: tesla)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 21 apr. 2025Publicerad: 21 apr. 2025

Tesla står inför utmaningar efter att förra året ha rapporterat sin första årliga nedgång i leveranser någonsin. Nu tyder mycket på ännu ett svagt år för elbilstillverkaren.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Analytiker pekar på flera orsaker till den minskade efterfrågan, inklusive skadat varumärke kopplat till vd Elon Musks agerande och ökad konkurrens, särskilt i Kina som är Teslas näst största marknad. Företagets åldrande modellutbud nämns också som en bidragande faktor.

Många har satt sitt hopp till nya, billigare varianter för att vända trenden. En mer prisvärd version av Model Y, internt kallad E41, var efterlängtad och förväntades ge försäljningen ett lyft. Denna modell beskrivs som en mindre och enklare version av den nuvarande Model Y, med en produktionskostnad som skulle vara minst 20 procent lägre.

Cybertruck: En miljardförlust och flopp av episka mått

Elon Musks kantiga pickup, Tesla Cybertruck, har blivit en försäljningsflopp och missar hans egna volymmål med hela 84 procent. Dessutom ser det inte ut

Försening för prispressad Model Y

Ursprungligen meddelade Tesla att produktionen av den billigare modellen skulle starta under första halvåret 2025, medan andra uppgifter pekade på att massproduktion skulle inledas tidigt 2026. Nu rapporteras det dock att lanseringen har försenats med flera månader, enligt källor med insyn citerade av Reuters. Orsakerna till förseningen är ännu oklara.

Samma källor uppger att den initiala lanseringen kommer att fokusera på den amerikanska marknaden. Målet är att tillverka cirka 250 000 bilar i USA med hjälp av befintliga produktionslinor för Model Y. Lanseringen av E41 i Kina förväntas nu ske senare under 2026. Planer finns även för europeisk produktion, men någon exakt tidsplan har inte presenterats. Den nya bilen förväntas som sagt bli cirka 20 procent billigare att tillverka än storsäljaren Model Y.

ANNONS

Senaste nytt

Ny instegsversion av Model 3 planeras

Parallellt med detta finns planer på att introducera en enklare och billigare version av Model 3. Detaljerna är få, men det handlar troligen om en bakhjulsdriven variant. För att sänka priset ytterligare kommer Tesla sannolikt att behöva ta bort funktioner. Det kan innebära att stolar i konstläder byts ut mot tygklädsel, något som redan gjorts på basmodellen i Mexiko.

Musks mardröm: Tvingas byta dator i fyra miljoner bilar

Elbilstillverkaren Tesla står inför ett potentiellt kostsamt dilemma. Enligt uppgifter kan bolaget behöva byta ut datorn i omkring fyra miljoner fordon

ANNONS

Färre högtalare och andra kostnadsbesparande åtgärder, liknande den nya basversionen av Cybertruck, är också tänkbara. I ett extremt scenario skulle Tesla även kunna minska batteristorleken, vilket dock skulle påverka räckvidden negativt.

Skrotade planer för “Model 2”

Ingen av dessa nya bilar är dock den omtalade “Model 2” för 25 000 dollar (cirka 270 000 kronor baserat på dagens kurs) som Musk lovade redan 2018. Planerna på en lågpris-elbil från Tesla skrotades till förmån för den autonoma Cybercab. Musk menade under ett telefonmöte förra året att en vanlig bil för 25 000 dollar skulle vara meningslös.

För att hantera de tullar på 25 procent som gäller för bildelar, uppges Tesla ha ökat inköpen av komponenter från nordamerikanska leverantörer för den kommande E41-modellen. Detta drag minskar exponeringen mot den pågående osäkerheten i globala leveranskedjor. Tesla anpassar nu sin strategi under press från marknaden och interna utmaningar.

“Tesla Regret Syndrome” – nya folksjukdomen?

Missnöjet gror bland vissa Tesla-ägare. En ny kampanj belyser fenomenet de kallar “Tesla Regret Syndrome”. En aktivistgrupp har lanserat en uppmärksammad

Läs också:

Journalisten: “Snart kan Sverige införa dödshjälp”. News 55

Blixtnedslag i bilen – är du verkligen säker? E55

Kina drar åt tumskruvarna – nu står hoppet till svenska gruvor. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS