Dagens PS

Kris: Elbilsförsäljningen rasar i Europa

Det säljs inga elbilar längre. Augusti var rekordlångt och biltillverkarna är i panik. (Foto: Getty Images)
Det säljs inga elbilar längre. Augusti var rekordlångt och biltillverkarna är i panik. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 sep. 2024Publicerad: 20 sep. 2024

Elbilsförsäljningen i Europa bromsar in med en kraft som får biltillverkare att skrika efter lättnader i de stenhårda utsläppskraven.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I augusti 2024 störtdök försäljningen av elbilar med hisnande 43,9 procent jämfört med året innan. Det drog ner hela bilmarknaden i EU i ett djupt slukhål skriver Carscoops.

Dramatiska siffror

Europeiska biltillverkarföreningen (ACEA) rapporterar med darrande hand att endast 92 627 elbilar såldes i augusti 2024.

En brant och oväntad nedgång från 165 204 under samma period föregående år. Detta innebär i sin tur att elbilar nu står för ynka 14,4 procent av marknaden, jämfört med tidigare 21 procent.

Nedgången är den fjärde i rad, främst på grund av ett veritabelt ras i Europas största elbilsmarknader. Tyskland upplevde en chockerande minskning på 68,8 procent, tätt följt av Frankrike med svindlande 33,1 procent.

ANNONS

Senaste nytt

Bilförsäljningen på bottennivå

I augusti 2024 registrerades totalt 643 637 nya bilar, den lägsta siffran på tre år. Bensinbilar sjönk med 17,1 procent, dieselbilar med 26,4 procent och laddhybrider med 22,3 procent.

Endast hybridbilar visade tillväxt, med en blygsam ökning på 6,6 procent, vilket ger en liten strimma hopp för den annars dystra marknaden.

Här är siffrorna som ACEA lutar sig mot. (Foto: ACEA)
Här är siffrorna som ACEA lutar sig mot. (Foto: ACEA)
ANNONS

Framtidens mörka moln

Den låga marknadsandelen för elbilar i EU, hittills endast 12,6 procent med 902 011 registreringar, skapar panik i branschen. Biltillverkarna har investerat ofattbara miljarder för att möta de stenhårda utsläppskraven och förbereda sig för det stundande förbudet mot förbränningsmotorer. Men nu inser de med fasa att konsumenterna inte byter till elbilar i samma takt som de naivt hade förväntat sig.

Biljättarna pekar på hinder

ACEA pekar på en rad faktorer bakom den negativa trenden.

  • En bristfällig laddinfrastruktur som får bilister att tveka.
  • En stenhård konkurrens som pressar priserna.
  • Otillräckliga incitament som inte lockar köpare och en osäker tillgång på råvaror som skapar oro.

Dessutom hämmar den svaga ekonomiska tillväxten och konsumenternas tveksamhet utvecklingen ytterligare, likt en våt filt över marknaden.

Speglar inte verkligheten

Biltillverkarna menar med en mun att nuvarande regler inte tar hänsyn till de enorma förändringarna i det geopolitiska och ekonomiska klimatet. Detta undergräver, enligt dem, bilindustrins konkurrenskraft på ett förödande sätt.

De betonar med eftertryck att de inte har råd att vänta på en översyn av reglerna 2026 och 2027, utan kräver omedelbara åtgärder, här och nu.

ANNONS

Katastrofen ett faktum

ACEA vädjar med desperation om kortsiktiga lättnader i de skärpta utsläppskraven för 2025. De anser att detta skulle underlätta övergången till utsläppsfri mobilitet och samtidigt säkra Europas industriella framtid, som nu hänger på en skör tråd.

Framtiden för elbilar i Europa är oviss, minst sagt. Kommer biltillverkarna att få gehör för sina krav, eller är detta bara början på en lång och mödosam resa mot en elektrisk framtid, kantad av hinder och utmaningar?

Fabriksdöden drabbar Volkswagen i Kina

Volkswagen möter stora utmaningar i Kina just nu. Deras fyra decennier långa partnerskap med SAIC ser ut att gå upp i rök snart. Fabriken i Nanjing, där

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS