Cykelfrämjandets ordförande Per Hasselberg kräver nu lägre hastighetsgränser i städer för att skydda cyklister och minska antalet allvarliga olyckor.
Kravet: Sänk farten – rädda liv
Mest läst i kategorin
Trafiksäkerheten har onekligen förbättrats för bilister under de senaste tio åren, med en markant minskning av allvarliga olyckor och dödsfall.
Däremot visar statistik från Transportstyrelsen, som Sveriges Radio rapporterar, en helt annan och oroväckande trend för cyklister. Antalet allvarliga olyckor och dödsfall bland cyklister har inte minskat alls, utan snarare ökat.
Max 20 km/tim i innerstäder
Var åttonde dödsfall i trafiken är en cyklist, enligt Sveriges Radio.
EU har satt ambitiösa mål för att öka cyklandet och samtidigt minska olyckorna. För att nå dessa mål föreslår Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet, en enkel men kraftfull åtgärd: sänkta hastighetsgränser för bilar i tätorter.
Sänk farten, rädda cyklister
Hasselberg menar att en hastighetsgräns på 30 km/tim, eller ännu bättre 20 km/tim, skulle göra en enorm skillnad.
Han argumenterar för att en sådan hastighetsbegränsning skulle skapa en tryggare trafikmiljö, särskilt för barn. I en intervju med P4 Malmöhus uttrycker han sin övertygelse om att en sänkt hastighetsgräns skulle göra det möjligt för föräldrar att känna sig trygga med att låta sina barn cykla fritt.
Min egen tolkning av statistiken säger att vi behöver bygga bättre vägar där vi alla kan samsas i trafiken. Se bara på föregångsstaden Amsterdam.
Läs även: Transportstyrelsen: Därför dör fler i trafiken. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.