Dagens PS

Kraschade in i träd – Mazda stäms på miljoner

Det kan vara rörigt med alla nya tekniska funktioner i bilarna men att starta en bil kan inte ha varit så svårt. (Foto: Mazda)
Det kan vara rörigt med alla nya tekniska funktioner i bilarna men att starta en bil kan inte ha varit så svårt. (Foto: Mazda)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 sep. 2024Publicerad: 22 sep. 2024

En frustrerad Mazda-ägare hävdar att hans dotters olycka orsakades av en förvirrande startprocedur. Nu tar han strid mot biljätten och kräver ett saftigt skadestånd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En nybliven Mazda-ägare i Pennsylvania har stämt biltillverkaren på svindlande 5 miljoner dollar, motsvarande nästan 55 miljoner kronor.

Anledningen?

Han hävdar att bilens startprocedur är så förvirrande att den ledde till en olycka där hans dotter var inblandad skriver Carscoops.

Startknappens gåta: “Trampa på bromsen för att starta”

Det hela handlar om den där lilla texten på skärmen: “Trampa på bromsen för att starta”.

Joshua M, bilens ägare, tycker att det är alldeles för krångligt.

Han menar att det inte är tydligt nog vad som händer med bilen, och att det kan vara riktigt farligt.

ANNONS

Senaste nytt

Dotterns olycka: Bilen rullar okontrollerat

Olyckan inträffade bara två veckor efter att Joshua M. köpt sin nya Mazda CX-50. Hans dotter, som fått instruktioner om hur bilen fungerar, tryckte på startknappen.

ANNONS

Displayen visade då meddelandet “Trampa på bromsen för att starta”. Hon trampade på bromsen och lade i driven, men istället för att starta började bilen rulla bakåt.

Trots försök att bromsa och styra, kunde hon inte få kontroll över fordonet.

Bilen rullade till slut in i ett träd.

Att trycka på bromsen och starta bilen lan anses självklart men tydligen inte. (Foto: Mazda)
Att trycka på bromsen och starta bilen lan anses självklart men tydligen inte. (Foto: Mazda)

Stämningsansökan: Bristfällig kommunikation

Enligt stämningsansökan ska både de vanliga bromsarna och servostyrningen ha lagt av när bilen plötsligt började rulla.

Joshua M. anser att Mazda inte varit tillräckligt tydliga i sin kommunikation med föraren. Han kräver därför att Mazda ska använda klarare meddelanden på displayen som visar om bilen är i tillbehörsläge, tändningsläge eller om motorn faktiskt är igång.

Stämningen omfattar alla Mazda-modeller med startknapp som tillverkats efter 2017.

Mazda slår tillbaka

ANNONS

Mazda North America och återförsäljaren där bilen köptes hävdar dock att fordonet fungerade precis som det var tänkt.

De menar att dottern sannolikt inte tryckte tillräckligt hårt på bromsen och inte heller lade märke till att motorn inte startade.

Vem bär skulden?

Frågan är nu vem som bär ansvaret för olyckan.

Är det Mazda som brustit i sin kommunikation, eller är det föraren som inte följt instruktionerna tillräckligt noggrant?

Det återstår att se vad domstolen kommer fram till.

Dodge Challenger – en röra av rör

Kan en naken Dodge Challenger iklädd kala rör vara något för dig? Det finns i alla fall en till salu i USA för en spottstyver. En ovanlig Dodge Challenger

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS