Att åka fast i en fartkamera sker oftast på grund av slarv, inte minst i Sverige där kamerorna är utmärkta. I Belgien fick sig en förare nog sitt livs chock efter att ha åkt fast i över 400 km/h.
Körde i 413 knyck förbi fartkamera: Kan slippa böter
Mest läst i kategorin
Det var under förra året som en belgisk förare åkte fast i en fartkamera i sitt hemland, något som troligtvis fick poliserna som handlade ärendet att sätta kaffet i halsen.
Det rapporterar franska Les Sports.
Korrigerad fart
Den hastighet som belgiska fartkameror mäter korrigeras nedåt med 6 procent för felmarginalens skull.
Det innebär att fartkameran mätte en hastighet på 388 km/h, vilket motsvarar 412,67 km/h.
Senaste nytt
Polisen avböjer kommentar
Den belgiska polisen vill inte kommentera vad det var för bil som körde förbi fartkameran i över 400 km/h.
Enligt polisen är det för att ”utredningen fortfarande pågår” men med det sagt är listan på bilar som kan uppnå sådana hastigheter väldigt kort.
Fartkameror måste kalibreras
Många fartkameror är inte kalibrerade för hastigheter över 300 km/h. En annan belgisk man åkte fast i en fartkamera som mätte honom på 306 km/h.
”Tack vare” att fartkameran endast var kalibrerad till max 300 km/h kunde han inte åtalas, vilket mycket väl kan vara fallet denna gång också.
Lång bromssträcka
Enligt det man lär sig i svenska körkortsboken är bromssträckan för en bil i 400 kilometer ungefär 640 meter.
Bromssträckan för en Bugatti Chiron som kör i 400 km/h är dock 490 meter, enligt det franska märket själva.
En exklusiv skara
Många bilar som har en toppfart som är över 413 km/h i teorin har egentligen inte det i praktiken då bilarna i fråga säljs begränsade från fabrik, däribland Koenigsegg Regera, McLaren Speedtail och Rimac Nevera.
Bland bilarna som faktiska kan köra 413 km/h – även i det utförande som säljs till slutkunden – finner man Bugatti Chiron, Koenigsegg Jesko, Aspark Owl och Hennessey Venom F5.
Läs även: Körde 400 knyck på allmän väg – slipper åtal
Läs även: Körde för fort med Lamborghini: Polisen tog bilen
Läs även: Körde 120 km/h på 40-väg: Tesla kräver 350 000 kr
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.