Nu fyller den första moderna Volvon veteranbil.
Volvo 850 var revolutionerande för märket när den presenterades 1991 – den första stora Volvon med framhjulsdrift och femcylindrig motor.
850-modellen har blivit en modern klassiker och samlarna slåss om fina exemplar.
Köparna slåss om Volvos "nyaste" veteran
Mest läst i kategorin
Tänk vad åren flyger i väg – under 2021 blir Volvos första moderna bil, 850, veteranbil. Den 11 juni 1991 avtäcktes Volvo 850 GLT i ett fullsatt Globen. Bilen var på den tiden det största industriprojektet någonsin i Sverige. Namnet ”Project Galaxy” avslöjar vilka högtflygande planer Volvo hade.
Volvo 850 delade ingenting med de gamla bakhjulsdrivna trotjänarna förutom Volvoemblemet. Den nyutvecklade femcylindriga motorn sattes på tvären i den nya bilen. Motorpaketet var extremt kompakt och satt i en separat hjälpram. För att få plats fick Volvo sätta växellådan vid sidan av motorn.
Bakvagnen var också en innovation och fick namnet Delta-link. På ett fiffigt sätt förenade den individuella hjulupphängningens komfort och följsamhet med den stela axelns stabilitet och konstanta spårvidd.
Dessutom hade Volvo för ovanlighetens skull ansträngt sig för att göra 850 till en pigg och körglad bil, dessutom var avgasljudet var riktigt sportigt. Det sägs att den första årsmodellen av 850 GLT har ett speciellt insug och det allra härligaste motorljudet.
850:s design var betydligt rundare än gamla Volvo 740, men knöt an till klassiska Volvodrag. Det var första Volvon med den nya typen av motorhuv med integrerad kylargrill som kom att bli standard på Volvo-bilarna under många år framöver.
Bilen var ritad av legendariske Jan Wilsgaard. När Wilsgaard gått i pension togs beslutet att designen var alldeles för kantig. Volvo rundade då av hörnen på den ursprungliga mer kantiga designen på 850. Stötfångare och karossplåtar som gick att runda av utan att ändra på konstruktionen filades ner i alla hörn för att bilen inte skulle verka så kantig.
Sportig femma på 170 hk
För första gången sedan den tidiga P1800-produktionen hos brittiska Jensen, gick Volvo 850 GLT först i produktion i en utländsk fabrik, i belgiska Gent. Först senare fördes delar av produktionen över till Torslanda-fabriken.
850 lanserades först i en sportig GLT version med en femcylindrig 20-ventilers sugmotor på 170 hk. Introduktionspriset på den svenska marknaden för bilen var 187 900 kronor. Bilen blev snabbt en försäljningssuccé, även på Volvos viktigaste exportmarknad USA.
För 1994 års modell kom prestandamodell en 850 Turbo, eller T-5 som den ofta kallas. Den hade 225 hk och 300 Nm, men det kom en ännu snabbare version till Geneve-salongen 1994: 850 T-5 R, i kycklinggult ”T-Gul”. Den begränsade serien om 2 500 bilar, med 240 hk i motorn, gick åt direkt och följdes av 2 500 svarta som i sin tur såldes direkt och kompletterades med en sista serie om 2 500 mörkgröna T-5R. I dag är tidiga turbobilar och framförallt T-Gul moderna klassiker som samlarna slåss om. Under 2020 såldes en Volvo T-Gul i fint skick på auktion för inte mindre än 265 000 kr.
1994 återvände Vovo också till racingbanorna. När två 850 rullade fram till start på säsongspremiären på Thruxton-banan i södra England var det i kombiversion. Att tävla med en ”skåpbil” i Europas mest prestigefyllda standardvagnsserie, BTCC, gav stor uppmärksamhet. Volvo gjorde en storsatsning tillsammans med Tom Walkinshaw Racing och de två bilarna kördes av svenske Rickard Rydell och holländske Jan Lammers.
1995 ändrades reglerna så att herrgårdsvagnar i princip blev förbjudna och Volvo gick över till sedanmodellen – och den säsongen blev Rickard Rydell totaltrea i serien.
850R hade 250 hk
Från och med 1996 års modeller kom en ännu starkare 850R med 250 hk och 850 TDI med femcylindrig dieselmotor. 1996 kom den första fyrhjulsdrivna personbilen från Volvo: 850 AWD. 1996 blev också sista tillverkningsåret för bilarna som hette 850. I november blev 97:orna istället S70 sedan och V70 herrgårdsvagn och 850-modellens saga var över. Till utseendet förvillande lika föregångaren 850 men under skalet med stora skillnader.
Mellan åren 1991 och 1997 såldes inte mindre än 716 903 bilar med modellbeteckningen 850 och den sista Volvomodell som sedermera tillverkades på denna ”gamla” tekniska plattform blev C70 coupé och cabriolet 2005. Enligt Volvo själva har knappast någon enskild Volvo-modell betytt lika mycket i tekniskt förändringshänseende som Volvo 850 gjorde.
1996 när modellerna genomgick en stor uppdatering 1997 ändrades beteckningarna till S70 på sedanmodellerna, herrgårdsvagnarna fick heta V70. Av alla modellversioner med ursprung i 850-serien tillverkades totalt 1 360 522 exemplar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.