Förväntningarna var skyhöga när Volvo lanserade sin första nya modell sedan 2008 i höstas – Volvo XC40. Sedan dess har premiummodellen knipit en av finalplatserna i prestigefyllda Car of the Year. Kommer den vinna? Så här säger experterna.
Volvo XC40: "Kan bli Sveriges mest sålda bil"
Mest läst i kategorin
Som Dagens PS tidigare har rapporterat fick Volvo XC40, bilen som hyllats gång på gång i svensk press, ytterligare en fjäder i hatten i slutet av förra året. Då stod det klart att juryn för prestigeladdade Car of the Year – bestående av 60 medlemmar från 23 länder – utsett den lovordade suven till en av sju finalister bland sammanlagt 33 kandidater. (Se alla bilder i galleriet i slutet av artikeln.)
Som vi också skrev i höstas hängde motorjournalisterna på låset inför “svenska” biltillverkarens stora släpp av helt nya XC40. Suven är tillverkarens första nylansering sedan XC60:s intåg 2008.
”För oss är det en helt ny bil i ett helt nytt segment, med helt nya kunder och en helt ny väg till marknaden”, säger Jonas Engström, affärsansvarig för 40-serien, till Dagens Industris motorexpert Håkan Matson som fick en förhandstitt.
Bilvärldens svar på mobilabonnemanget
Enligt Volvo själva ska den nya suven – som baseras på den nya bottenplattan CMA (Compact Modular Architecture) – bli bilvärldens svar på mobilabonnemanget. Även om bilen också säljs och leasas på ett traditionellt sätt sjösätts även det nya upplägget kallat ”Care by Volvo”.
Håkan Matson förklarar:
”Allt ska ingå: leasing, försäkring, service, reparationer, däck, olika extratjänster, som leverans till bilen eller att den hämtas och tvättas eller tankas. Abonnemanget ska löpa på 24 månader”, skrev Matson och berättade att kunden för detta betalar en fast summa.
Helelektrisk först 2019
Volvo XC40 lanseras till en början med en dieselmotor på 190 hästkrafter och en bensinmotor på 250 hk – båda med fyra cylindrar, fyrhjulsdrift och automatisk växellåda. I år släpps en svagare trecylindrig 1,5-litersmotor med framhjulsdrift och manuell växellåda och ännu senare en laddhybrid. En helt eldriven version kommer först 2019, uppger Di.
Bilen har, enligt Håkan Matson, flera likheter med de tidigare modellerna XC60 och XC90, både när det gäller utrustning, säkerhet och komfort. Dock har nya XC40 helt nya funktioner där bilen väjer för mötande bilar (i max 60 km/t) samt en teknik för att varna för korsande bilar.
Kan bli mest sålda bilen
Både Dagens Industris Håkan MAtson och Svenska Dagbladets motorexpert Jonas Fröberg spådde i höstas att Volvo XC40 kan bli Sveriges mest sålda bil.
Om det blir verklighet återstår att se – instegpriset ligger på 296.000 kronor.
Volvo XC40 får 846 poäng i PS Bäst i alla tester.
FAKTA: Volvo XC40
T5 AWD | D4 AWD | |
Motortyp: | 2,0 liter 4-cyl turboladdad bensinmotor | 2,0 liter 4-cyl direktinspurtad turbodiesel |
Växellåda: | Åttastegad Geartronic | Åttastegad Geartronic |
Max. uteffekt, kW (hk) vid varv/min: | 182 (247) 5500 | 140 (190) 4000 |
Max.vridmoment, Nm vid varv/min: | 350/1800-4800 | 400/1750-2500 |
Acceleration, 0-100km/h i sek, aut: | 6,5 | 7,9 |
Topphastighet, km/h, aut: | 230 | 210 |
Bränsletank, liter: | 54 | 54 |
Miljöklassificering: | Euro 6d-TEMP | Euro 6d-TEMP |
Däckklass: | B | B |
Bränsleförbrukning, liter/100 km, blandad kärning, aut: | 7,1 | 5 |
CO2 g/km, aut: | 166 | 133 |
Längd | 4 425 mm | 4 425 mm |
Bredd | 1 863 mm | 1 863 mm |
Höjd | 1 652 mm | 1 652 mm |
Max släpvagnsvikt | 2 100 kg | 2 100 kg |
Lastvolym | 460 liter | 460 liter |
BILDGALLERI: Volvo XC40
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.