Dagens PS

Volvo chockar Tyskland – kan sluta sälja bilarna

Volvos strategi att strypa farten vid 180 km/h gör att tyska återförsäljare överväger att säga upp avtalen och därmed slutar sälja Volvo. Dagens PS motorexpert Håkan Nilsson har varnat för detta. (Foto: TT)
Volvos strategi att strypa farten vid 180 km/h gör att tyska återförsäljare överväger att säga upp avtalen och därmed slutar sälja Volvo. Dagens PS motorexpert Håkan Nilsson har varnat för detta. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 27 maj 2021Publicerad: 23 apr. 2020

Återförsäljare hotar med att säga upp avtalen med Volvo. “Vem vill betala 70-100 000 euro för en bil som blir frånkörd av en 20 år gammal Fiat Uno?”

ANNONS

Mest läst i kategorin

Dagens PS motorexpert Håkan Nilsson har pratat med tre återförsäljare i Tyskland. Samtliga reagerar starkt på att Volvo bestämt sig för att strypa hastigheten i sina bilar från årsmodell 2021 vid 180 km/h – utryckningsfordon undantagna.

De tyska återförsäljarna trodde först det var ett pr-trick från Volvo. Men från Volvos sida är argumentet säkerhet och att ingen ska dö i en Volvo – farten är som bekant av stor betydelse i samband med dödsolyckor i trafiken.

Samtidigt vill Volvo, som är ett av Sveriges största exportföretag, växa i premiumsegmentet och de tyska återförsäljarna som vår motorexpert haft kontakt med kan inte se hur Volvo exempelvis ska kunna konkurrera med de tre tyska premiummärkena: Audi, BMW och Mercedes.

Hotar med att sluta sälja Volvo

De överväger nu som en följd av Volvos strategi – som blev känd redan i februari förra året – att riva upp sina avtal med Volvo och sluta sälja märket. Återförsäljarna kan omöjligt se hur Volvo i samma prisklass som andra premiummärken ska kunna attrahera köpare, särskilt i Tyskland där fri hastighet råder på autobahn.

“Vem vill betala 70-100.000 euro för en bil som blir frånkörd av en 20 år gammal Fiat Uno?”, säger en av de tyska återförsäljarna till Nilsson, som har egen erfarenhet från arbete i såväl den tyska som amerikanska bilindustrin.

“Frågan är också hur den största marknaden, USA, kommer att ta emot de nya förutsättningarna?”, undrar PS motorproffs och konstaterar att även om Volvos tanke är god ser verkligheten annorlunda ut både i USA och Europa och på andra internationella marknader.

Premiumbilar ska gå snabbt 

“En premiumbil ska vara snabb, thats it”, slår han fast och pekar på prestandans betydelse för premiumbilar.

ANNONS

Nilsson konstaterar att ingen av Volvos konkurrenter valt samma väg – att spärra bilen från att gå snabbare än en viss hastighet, och att Volvos rivaler nu ser sitt tillfälle att ta tillbaka kunder som Volvo snuvat dem på.

Kunden måste alltid ha första prioritet när det gäller biltillverkning, menar Håkan Nilsson.

“Förmynderi är aldrig en bra strategi”, resonerar han och betonar att Volvos strategi med en toppfartsspärr på 180 km/h hotar bolagets tillväxt på marknader utanför Sverige, samtidigt som det slår mot exporten.

“Man kan bara hoppas att Volvo genomfört en noggrann konsekvensanalys innan beslutet togs och frågan är om man då kalkylerat med en minskad tillväxt, för det blir säkert resultatet.”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]