Biljätten Volvo Cars ökar bilförsäljningen rejält i november, men i Kina går försäljningen ner, uppger bolaget.
Volvo Cars gasar – ökar bilförsäljningen
Mest läst i kategorin
I november ökade Volvo Cars bilförsäljningen med 12 procent jämfört med samma månad i fjol.
Företaget skriver i ett pressmeddelande att den totala underliggande efterfrågan på Volvobilar är “robust”.
Det var bolagets Recharge-modeller som gick bäst i november och stod för 42,2 procent av försäljningen.
Helt eldrivna fordon svarade för 19,7 procent av den totala försäljningen.
Så gick bilförsäljningen i Europa och USA
Försäljningen i Europa uppgick till 25 960 bilar i november, en ökning med 15,8 procent jämfört med samma månad förra året.
Försäljningen av Recharge-bilar stod för 67,2 procent av den totala försäljningen i Europa under månaden.
Volvo Cars försäljning i USA nådde 9 233 i november, en ökning med 20,4 procent jämfört med november 2021.
Även i USA var företagets Recharge-modeller populära och stod för 29,9 procent av den totala försäljningen.
Senaste nytt
XC40 toppar försäljningsstatistiken
Försäljningen i Kina minskade med 6,2 procent till 12 580 bilar.
Volvo Cars mest sålda modell i november var XC40 med 18 188 sålda bilar.
2021 sålde bolaget 13 935 enheter XC40.
Näst mest sålda bilen i november i år var XC60 (15 586 stycken).
Det var lägre än i november i fjol då företaget sålde 17 113 XC60.
Volvos XC90 hamnar på tredje plats med 8 283 sålda bilar under månaden.
Motsvarande månad i fjol såldes 8 324 bilar.
Intresserad av ekonomi och andra affärsnyheter? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs även: Volvo dominerade topplistan för elbilar i oktober
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.