Mest effekt av Car of the Year-finalisten får du med “en fet turbomatad V6-motor och fyrhjulsdrift”.
Test: Då går Kia Stinger som bäst
Mest läst i kategorin
Det skriver Erik Trulsson på Auto Motor & Sport efter att ha provkört bilen, som enligt Kia absolut inte är någon sportbil.
Men bilen som tidningens motorjournalist testat har arv, heter det, från BMW M och under huven ruvar en biturbo på 370 hästar.
Den här Kian gör också 0-100 km/h på snabba 4,9 sekunder.
Bra med kräm i motorn
“Motorns respons är det inget fel på. Kraften är massiv och accelerationen förtjusande. Greppet är fint och bilen understyr inte som jag befarade. Så länge du håller ett snyggt spår går det att åka riktigt fort”, lyder recensionen i Auto Motor & Sport-artikeln.
Här stör inga vägbullar, bilens stolar beskrivs som störtsköna, rent allmänt är känslan snudd på lyxig, framgår det.
“Sportratten är snygg och har perforerat läder på sidorna, men plasten i mitten är hård och känns billig”, enligt bilexperten.
Drygt en halv miljon spänn kostar den testkörda bilen, en Kia Stinger 3,3 GT, som kunde haft ett skönare Comfort-läge, enligt omdömet.
Sammanfattningsvis heter det så här i Auto Motor & Sport-artikeln:
“Stinger är som bäst med fet turbomatad V6-motor och fyrhjulsdrift. Du kommer att bli nöjd om du söker en välutrustad GT-vagn som flyger under varumärkesradarn. Men du kommer att bli stormförälskad om du bara förväntar dig en Kia.”
Lätt manövrerad bil
En annan motorjournalist, David Jakobsson, har också testkört Kias toppmodell Stinger GT.
“Teamet som byggt bilen har lagt stora resurser på att få till ett följsamt chassi och en exakt styrning, bland annat har man använt sig av racerbanan Nürburgring och testbanor i lappländska Arjeplog för att skapa rätt känsla. Resultatet är en bil som är lätt att manövrera in i kurvorna och som gärna ställer upp på lite busigare körning. Tack vare fyrhjulsdriften är Kia Stinger GT lika rolig att köra oavsett årstid och underlag”, konstaterar han bland annat.
Sydkoreatillverkade Kia Stinger har med denna modell moderniserat det klassiska Gran Turismo-konceptet från 1960- och 70-talen. Samtidigt har ambitionen varit att bygga en säker bil med hög teknisk prestanda.
David Jakobsson är mest imponerad av inredningen i Stingern, som han anser bjuder på “en exklusiv och lagom sportig miljö”, bland annat applåderar han de skålade stolarna, som är typiska för GT-bilar.
Kia Stinger får 814 poäng i PS Bäst i alla tester.
Fakta: Kia Stinger 3,3 T-GDI V& GT AWD (som testkörningarna avser):
MOTOR: V6, biturbo, bensin, 3.342 cm3, 370 hk vid 6.000 r/min, 510 Nm vid 1.300–4.500 r/min.
KAROSS: L/b/h 4.830/1.870/1.400 mm, axelavstånd 2.905 mm. Tjänstevikt 1.834 kg Maxlast 491 kg.
PRESTANDA: 0–100 km/h 4,9 sek. Toppfart 270 km/h. Förbrukning 10,6 l/100 km. CO2 244 g/km.
PRIS: 514.900 kronor.
PLUS (enligt Auto Motor & Sport): Skön att köra, mycket bekväma framstolar och snygg att se på. All utrustning är standard.
MINUS (enligt Auto Motor & Sport): Vissa material känns inte riktigt som en halvmiljon. Seg växellåda och för mjuk bromspedalkänsla.
Bildgalleri: Kia Stinger
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.