Dagens PS

Skottsäkra lyxsuven - världens dyraste

Karlmann King är byggd för att klara extremkyla (minus 40 grader) och chockvärme (plus 90 grader). (Foto: Karlmann King)
Karlmann King är byggd för att klara extremkyla (minus 40 grader) och chockvärme (plus 90 grader). (Foto: Karlmann King)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 26 mars 2018Publicerad: 26 mars 2018

Spänn fast säkerhetsbältet – prislappen på den här stadsjeepen börjar nämligen på 16,4 miljoner kronor. Och fullt utrustad är bilen dubbelt så dyr.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Jodå. Du läste rätt. Enligt Expressens Allt om bilar är Karlmann King från det kinesiska företaget IAT världens dyraste suv.

Den kinesiska suven är världens dyraste. Basversionen kostar 16,4 miljoner och med all utrustning är prislappen 31 miljoner kronor, enligt Allt om bilar i Expressen. (Foto: Karlmann King)

Den kinesiska suven är världens dyraste. Basversionen kostar 16,4 miljoner och med all utrustning är prislappen 31 miljoner kronor, enligt Allt om bilar i Expressen. (Foto: Karlmann King)

Priset börjar på två miljoner dollar, det motsvarar drygt 16,4 miljoner kronor (aktuell valutakurs när den här artikeln skrivs).

Om köparen dessutom väljer att köpa till all utrustning kostar suven, hör och häpna, en bit över 31 miljoner kronor, framgår det.

Under motorhuven på Karlmann King sitter en V10, som enligt artikeln ger en effekt på 360 hästkrafter och ett vridmoment på 620 newtonmeter.

Det här är stadsjeepen för dig som gillar lyx - och givetvis har så mycket pengar att du inte vet vad du ska göra av stålarna. (Foto: Karlmann King)

Det här är stadsjeepen för dig som gillar lyx – och givetvis har så mycket pengar att du inte vet vad du ska göra av stålarna. (Foto: Karlmann King)

Automatlådan är sexstegad men toppfarten är, trots V10:an, klena 140 kilometer i timmen.
Inget fartvidunder direkt.

Men en förklaring till det här är bilens vikt – det går att få bilen skottsäker genom att bepansra den, då väger den enligt uppgift mellan 4,5 och 6 ton.

I grundutförande är den nästan sex meter långa suven – som ska klara extrema förhållandena – byggd i kolfiber. Den är anpassad för att stå pall i 40 minusgrader, men klarar också upp till 90 plusgrader, skriver Expressen, som även berättar att den kinesisktillverkade bilens bränsletank rymmer 150 liter.

ANNONS
Enligt artikeln gör suven, som väger flera ton bepansrad, endast 140 kilometer i timmen när du trampar gasen i botten. Ändå är motorn en V10:a. (Foto: Karlmann King)

Enligt artikeln gör suven, som väger flera ton bepansrad, endast 140 kilometer i timmen när du trampar gasen i botten. Ändå är motorn en V10:a. (Foto: Karlmann King)

Där utöver antecknas det att kupén är “klädd i Alacantratyg, trä och guld” samt att det går att roa sig med tv och tv-spel i bilen, som även har kaffemaskin, kyl och kassaskåp.

Värstingsuven Karlmann King – som du kan läsa mer om här – delar förresten plattform med Ford F-550.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Energikris
Spela klippet
PS Studio

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

20 dec. 2024
ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]