Dagens PS

SVT: Regeringen sviker klimatet men räddar Volvo

Finansminister Magdalena Andersson (S) tycker att det är bra att fler Volvo-modeller kan ta del av miljöbonusen. (Foto: TT / montage)
Finansminister Magdalena Andersson (S) tycker att det är bra att fler Volvo-modeller kan ta del av miljöbonusen. (Foto: TT / montage)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 23 jan. 2020Publicerad: 23 jan. 2020

Stora suvar vinnare – men det är inga miljöbilar, slår experter fast och ger regeringen hård kritik.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Regeringen lättade i höstbudgeten på nivån för maxutsläppen, från 60 till 70 gram per kilometer, vilket räddade i första hand Volvos bränsletörstiga stadsjeepar, visar en SVT-granskning.

“Om vi inte höjde gränsen skulle alltför få ta del av bonusen och systemet skulle riskera bli mindre styrande”, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Men enligt SVT:s kartläggning skulle de flesta av dagens 100 klimatbilsmodeller klara den gamla gränsen, och den rödgröna regeringen vek de facto ner sig för Volvo. Av de elva bilmodeller som uppfyller de nya klimatkraven är sju Volvobilar, framgår det.

“Det var överraskande att regeringen anpassade sig. Jag har svårt att tycka att en Volvo XC90-suv, som går fyra mil på el och sedan drar närmare en liter milen, är en miljöbil”, säger Ronny Svensson, konsult i tjänstebilsfrågor, till SVT.

Han får medhåll av Håkan Matson, också han erfaren och högt rankad motorjournalist.

Matson konstaterar att jobben vann över miljön – i linje med bilindustrins önskemål.

Jens Forsmark på Naturskyddsföreningen anser att det skett “en extrem anpassning från politikernas sida” till biltillverkarens krav och att det bromsat klimatomställningen med mindre bilar, som bevisligen är mer skonsamma mot miljön.

Finansminister Magdalena Andersson tycker emellertid att det är bra att fler Volvo-modeller kan ta del av miljöbonus och hon hoppas, säger hon, att “många svenskar” väljer att köpa en klimatsmart bil.

I dag är subventionerna till klimatbilar avgörande för att nå framgång på bilmarknaden. Den som köper en bil som klarar utsläppsgränsen kan få upp till 60.000 kronor i bonus, plus nästan helt befrielse från fordonsskatt.

ANNONS

Förmånsvärdet är dessutom nedsatt på tjänstebilar och arbetsgivarna får skatterabatt.

Läs även: Dämpa skattesmäll för tjänstebilen – så gör du >

Läs även: Chocken: Tjänstebilen blir 30.000 kronor dyrare >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]