Dagens PS

Då avgörs ödet för bensinbilar och dieselbilar

bensinbilar
Snart kan bensin- och dieselbilar vara ett minne blott i Sverige och EU. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 24 maj 2021Publicerad: 24 maj 2021

Då avgörs ödet för bensinbilar och dieselbilar. Datum är bestämt för beskedet om när förbudet mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar börjar gälla i Sverige.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den 1 juni presenterar Trafikverkets måldirektör Sven Hunhammar sin utredning om ett nationellt förbud och samma dag håller regeringen presskonferens, berättar Sven Hunhammar för CarUp.

I ett och ett halvt år har han utrett saken på uppdrag av regeringen och från början var det tänkt att utredningen skulle vara klar den 1 februari.

Fick respit i pandemin

På grund av pandemin och personalavhopp fick Sven Hunhammar mer tid på sig.

Om en vecka kommer utredningen i ljuset och den innehåller dels ett besked om svenskt förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar, dels besked om när fossila drivmedel ska vara helt utfasade.

Med stöd av utredningen hoppas regeringen att komma ner i nettoutsläpp till 2045, men exakt när fossilförbudet vinner laga kraft är inte offentligt. Enligt CarUp har årtalet 2030 figurerat och sajten skriver också att utredningen som nu offentliggörs inom kort även gör undantag för laddhybrider.

Utredningen ska även lägga fram förslag på hur förbudet mot bensin- och dieselbilar ska kunna efterlevas . Utredningen har även analyserat ett EU-förbud mot nya bensin- och dieselbilar och hur fossila drivmedel kan fasas ut rent praktiskt.

Bolund (MP) delegerade uppdraget

“Jag är ‘ensam utredare’, men har haft hjälp av ett sekretariat och en expertgrupp, så jag är verkligen inte ensam”, berättar Sven Hunhammar för CarUp som uppger att det var dåvarande biträdande finansminister Per Bolund (MP), numera miljöminister, som tillsatte utredningen.

ANNONS

EU-regler har hittills omöjliggjort ett nationellt förbud mot nya bensin- och dieselbilar, men utredningen har synat hur EU kan komma att ändra regelverket på området.

I exempelvis Norge finns redan ett förbud mot fossila bränslebilar från 2025, medan Storbritannien enligt CarUp valt 2030, vilket även fler länder – däribland Danmark – uppges ha som riktmärke.

Volvo Cars har meddelat att bolaget 2030 ska vara ett helelektriskt märke och att alla vanliga bränslebilar och hybrider fasas ut till det årtalet, som Dagens PS berättat.

Läs även: Elbil billigare att äga redan i dag – särskilt om du kör mycket »

Läs vidare: Undersökning: Folket vill förbjuda bensinbilar i EU » 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]