Till ytan en suv – på insidan en familjebil. Men har Citroën lyckats tuffa till märket eller har man bara fallit i sportträsket? Så här säger experterna om bilen som korats till en av sju finalister i prestigeladdade Car of the Year.
Experter får déjà vu i nya Citroën C3 Aircross
Mest läst i kategorin
När Svenska Dagbladets motorjournalist Eric Lund får syn på nya Citroën C3 Aircross på papperet får han minnesbilder från biltillverkarens 2CV – en klassisk och folklig modell med framhjulsdrift, smala däck och tilltagen mankhöjd som tuffade på mellan åren 1948 och 1990. Men där någonstans stannar likheterna, menar motorexperten.
Även om nya C3 Aircross marknadsförs som en suv saknar den flera av klassens egenskaper.
“Markfrigången är bara 17,5 centimeter – lägre än många personbilar helt utan suv-ambitioner. Jämfört med 2CV blir det närmast generande: gamlingen står 25 centimeter över marken.”
I stället tycks Citroën ha fallit i sportträsket, som så många med dem, menar Eric Lund. Bilmärkets en gång “franska stolthet” med fokus på komfort och funktionalitet går lite förlorad när Citroën försöker hänga på konkurrenterna och tuffa till upplevelsen, skriver SvD:s journalist.
Att bilmärket befinner sig i en fas av omstöpning märker även Expressen Allt om bilars skribent Jan-Erik Berggren tydligt, även om han är betydligt mer positiv kring Citroëns förändringsarbete.
“Taktiken har varit att snabbt, snabbt bredda utbudet av suvar, på bekostnad av familjebilarna, och att bygga suvar som ser ut som en suv på utsidan men upplevs lika trevlig och komfortabel som en familjebil på insidan, som C3 Aircross.”
Lyckas man då, enligt honom? Med bravur, anser Jan-Erik Berggren som fick testköra bilen på snirkliga vägar på den franska ön Korsika. Här kommer C3 Aircross köregenskaper till sin rätta när bilen med lätthet tar sig fram över berg, ned i dalar, utmed bergsklippor och nedför branta grusvägar, konstaterar han.
Men mest imponerar den “pigga” och “dragvilliga” motorn.
“Motorljudet hörs när motorn tvingas arbeta men sjunker undan när motorn vilar. Vindbrus och vägljud finns där men är inte mer besvärande än i andra bilar i samma storleks- och prisklass.”
Tillbaka till Eric Lund på Svenska Dagbladet som trots allt har flera bra saker att säga om Citroëns kompakta suv. Exempelvis är både körkänsla och väguppträdande mindre precist än hos konkurrerande modellerna.
En bra egenskap, alltså, förtydligar han.
“Det är positivt. Att vanliga bilar, ämnade att bemästra en lång rad vardagar, ofta har hårda sportfjädringar och lockar med “körglädje” är en knasig utveckling”, anser Eric Lund men understryker att C3 Aircross ändå kommit lindrigast undan bland konkurrenter som “tvingats på onödigt sportiga ideal”.
På insidan har Citroëns finalist skonats från den “virriga” instrumentbräda som pryder systermodellen C4 Cactus interiör, konstaterar Eric Lund. Kvar är dock pekskärmen som används för att styra bilens funktioner – ett minus enligt tidningens motorskribent som underkänner den för seg respons och “vimsigt” utförande.
Eric Lund tror att Citroën, tack vare sin historia, har potential för en homerun men undrar samtidigt om de senaste modellerna lever upp till en ny image eller om de faller platt i “ett lager av smink”.
Han avslutar:
“C3 Aircross riskerar att bli en i mängden av små suvar med framhjulsdrift.”
Citroën C3 Aircross får 755 poäng i PS Bäst i alla tester.
FAKTA & PRIS (enklaste versionen*):
Pris: från 159.000 kronor.
Motor: Trecylindrig bensin.
Cylindervolym: 1 199 cc.
Effekt: 82 hk.
Vridmoment: 118 Nm.
Växellåda: Femväxlad manuell,
Drift: Framhjulsdrift.
0–100 km/h: 14,0 sekunder.
Toppfart: 165 km/h.
Bränsleförbrukning: 5,9 i stadskörning.
CO2: 116 gram/km i blandad körning.
Längd x Bredd x Höjd: 4.154 x 1.824 x 1.637 mm.
Tjänstevikt: 1.256 kg.
Dragvikt: 650 kg.
*Modellerna i Allt om bilars och Svenska Dagbladets tester kostar mellan 209.900 och 229.800 kronor.
Bildgalleri: Citroën C3 Aircross
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.