BMW-koncernen ökade sin försäljning med 3,2 procent i det fjärde kvartalet, jämfört med året innan. Samtidigt var helårets försäljning lägre med 8,4 procent jämfört med året innan.
BMW avslutade starkt men tappade fart ändå
Mest läst i kategorin
I absoluta tal sålde BMW-koncernen 686 069 bilar i det fjärde kvartalet och 2,32 miljoner bilar för hela 2020.
BMW-märket ökade sin försäljning med 4,3 procent i fjärde kvartalet, medan den minskade med 7,2 procent till 2,03 miljoner bilar för hela 2020 jämfört med fjolåret.
Mini-märket noterades för en lägre försäljning på 3,7 procent i fjärde kvartalet och 15,8 procent för hela 2020. Ännu värre var Rolls-Royce med minskningar på 20,7 procent i fjärde kvartalet och 26,4 procent för hela 2020.
Elbilarna utvecklades däremot positivt och där ökade försäljningen med 31,8 procent under 2020 mot året innan. I absoluta tal såldes det 192 646 elbilar. Bäst sålde plug in-hybrider med en ökning på nära 40 procent.
Läs även: BMW-gruppen etta i hållbarhet – igen »
Nyheter producerade i samarbete med Finwire
Nyheter producerade i samarbete med Finwire
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.