Dagens PS

Bilbranschen rasar mot regeringens åtgärd

Regeringen förslag för att stoppa export av klimatbonus-bilar totalsågas av bilbranschen. (Foto: TT)
Regeringen förslag för att stoppa export av klimatbonus-bilar totalsågas av bilbranschen. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 10 sep. 2020Publicerad: 10 sep. 2020

Dömer ut förslaget som ska stoppa export av klimatbonus-bilar som “helt förkastligt”.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det handlar om dem som utnyttjar systemet med klimatbonus och köper bilar för att sedan tjäna pengar på dessa genom att sälja bilarna utomlands.

Regeringen vill få stopp på exporten av klimatbonus-bilar genom att göra första ägaren av bilen återbetalningsskyldig om bilen går på export inom fem år.

“Det är illa övertänkt, ingen vågar ta ett sådant ansvar”, säger Tommy Letzén, vd för Motorbranschens Riksförbund, MRF, till Dagens Industri (obs. sida kräver inloggning).

Lars Nykvist, vd på Kvdbil, välkomnar att regeringen vidtar åtgärder. Men att en ny ägare efter ett par år kan sälja bilen utomlands utan att riskera påföljd gillar han inte.

Straffet drabbar fel person

“Att det är den första ägaren av bonusbilen som ska stå för kostnaden, även om det är en senare ägare som exporterar den, tycker vi slår fel. Vi skulle hellre se att det är exportören som blir återbetalningsskyldig, vilket i sådant fall skulle ge effekt på en gång och spara en hel del administration”, säger Lars Nykvist till Di.

MRF, en av remissinstanserna, anser att regeringens förslag är “helt förkastligt”.

“Vi har lämnat in vår första kommentar men kommer nog att göra ett lite mer samlat grepp i branschen, för vi är ganska eniga om att det här inte är något bra förslag om man vill ha en grön omställning, utan vi riskerar snarare att gå i motsatt riktning”, säger MRF:s vd Tommy Letzén till Di.

Läs mer: Andersson försvarar policy som gynnar SUV:ar

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]