Så lyder Teknikens Världs omdöme om Alfa Romeo Stelvio, en av finalisterna till Årets Bil. Men alla biljournalister är inte imponerade av stadsjeepen.
Alfas suv "tillför något nytt i klassen"
Mest läst i kategorin
“Kanske har det med höga förväntningar att göra. Eller så beror det på att Alfa Romeos unga utvecklingsteam helt enkelt underskattat utmaningen att bygga en välbalanserad och sportig suv. För det är nånting med snygga Alfa Romeo Stelvio som skaver”, skriver Expressens Jan-Erik Berggren och förklarar att Alfa Romeos Stelvio har tre tuffa konkurrenter i samma klass: Volvo XC60, Jaguar F-Pace och Mercedes GLC.
Motorjournalisten slår ned på stolen i förarsätet, som han anser är krånglig att ställa in och dessutom ger dåligt stöd till skuldror och huvud.
Dieselmotorn sågas
Dieselmotorn får också underbetyg, den går i otakt med styrningen och chassit, anser Jan-Erik Berggren och beskriver det hela som “stökigt och bråkigt”.
Designen lever inte upp till hans förväntan, styrningen anser han är trög och ryckig i svängar. Ryckig är också “responsen i gaspedalen och från växellådan”, enligt Expressens suv-testare, som upprepar att hans betyg utgår från att förväntan var högt ställd; det är inget snack om att Alfa Romeo Stelvio är både snygg och rymlig – men uppenbarligen inte mer än så.
Teknikens Värld, som provkört Alfa Romeo Stelvio i de schweiz-italienska alperna, anser visserligen att bilens utförande är “konservativt och traditionellt”, men utsikterna för suven – som sorterar under Alfa Romeos plattformsarkitektur Giorgio
– bedöms ändå som goda mot bakgrund av den rådande suv-trenden.
“Något nytt i klassen”
Enligt tidningen tillför Alfa Romeo “något nytt i klassen” med Stelvio, bland annat applåderar motorjournalisten Hans Hedberg att den italienska biltillverkaren valt en åttaväxlad automatlåda som standard i suven.
Alfa Romeos Stelvios främsta rivaler är enligt Hans Hedberg på Teknikens Värld BMW X3 och Audi Q5 TDI.
Stelvio ingår tillsammans med Giulia i en storsatsning på sju nya modeller från Alfa Romeo, samtliga baserade på den nya bakhjulsdrivna Giorgio-arkitekturen, som enligt artikeln kännetecknas av “körglädje ut i hjulbultarna”.
Ratten är klassbäst
Men i testet har även Hans Hedberg, precis som Expressens motorjournalist, synpunkter på styregenskaperna i Alfa Romeos Stelvio.
“En bättre riktningsstabilitet hade gjort körningen lugnare”, heter det bland annat.
Dock hissar Hans Hedberg ratten i bilen, som “med sin läderklädda tunna krans i är snudd på klassbäst”.
När det gäller dieselmotorn konstaterar han att “den trivs bäst i lägre varvtalsregister”, vridmomentet beskrivs som helt okej.
Belysningen får också starkt plus, strålkastarna “syns lång väg både dag- som nattetid”. Interiören får både plus och minus, en synpunkt är att inredningen “tyvärr knarrar” och att “dörrtätningarna lämnar en del övrigt att önska”.
Alfa Romeo Stelvio får 809 poäng i PS Bäst i alla tester.
FAKTA: Alfa Romeo Stelvio Super 2,2 AWD
Pris: från 438 000 kronor.
Garantier: 3 år nybil, 3 år vägassistans, 3 år lack, 8 år rost.
Motor: Fyrcylindrig diesel, turbo.
Cylindervolym: 2 143 cc.
Effekt: 210 hk.
Vridmoment: 470 Nm.
Kraftöverföring: Åttastegad automat, fyrhjulsdrift.
0–100 km/h: 6,6 sekunder.
Toppfart: 215 km/h.
Bränsleförbrukning: 4,8 liter per tio mils blandad körning.
CO2: 127 gram/km.
Längd x Bredd x Höjd: 4 687×1 903×1 671 mm.
Tjänstevikt: 1163 kg.
Dragvikt: 2 300 kg.
BILDGALLERI: Alfa Romeo Stelvio
LÄS ÄVEN:
Volvo XC40: “Kan bli Sveriges mest sålda bil” >
Trött på suven – vad sägs om en Jaguar? >
Ford gasar med suv i Spanien >
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.