Dagens PS

Konsumentverket rasar: Sluta lura kunderna

Konsumentverket börjar tröttna rejält på Svenska garantibolaget och går ut igen för att varna svenska folket. (Foto: Audi)
Konsumentverket börjar tröttna på Svenska garantibolaget och går ut igen för att varna svenska folket. (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 sep. 2024Publicerad: 13 sep. 2024

Svenska garantibolaget har hamnat i blåsväder efter att ha skickat ut vilseledande reklam till nyblivna bilägare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Utskicket, som ser ut som en faktura, har fått många att tro att de måste betala, trots att det bara är ett erbjudande.

Konsumentverket har reagerat starkt på detta och kräver att företaget omedelbart ändrar sin marknadsföring enligt SVT.

Vilseledande utskick

Konsumentverket, vars uppgift är att se till att företag följer reglerna, har granskat Svenska garantibolagets utskick noggrant.

Företaget har fått flera varningar och uppmaningar att tydliggöra att det rör sig om ett erbjudande, inte en faktura.

Trots detta fortsätter de skicka ut samma vilseledande material, vilket har lett till en rad anmälningar från irriterade kunder.

Läs också: Tusentals svenska bilägare lurade

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Onödig förvirring

Malin Brännström, jurist på Konsumentverket, betonar att det ska vara kristallklart redan vid första anblicken att det handlar om reklam.

ANNONS

Svenska garantibolagets utskick uppfyller inte detta krav, vilket skapar onödig förvirring och oro bland mottagarna.

Tomma löften

SVT Nyheter har granskat kommunikationen mellan Konsumentverket och Svenska garantibolaget. Företaget har lovat att ändra sina utskick, men i praktiken har ingenting hänt.

Detta har fått Konsumentverket att tappa tålamodet.

Rättsliga åtgärder

Efter att ha stämt ett annat företag med liknande metoder i juli, har Konsumentverket nu riktat ett ultimatum mot Svenska garantibolaget.

Om de inte rättar sig efter reglerna och slutar vilseleda sina kunder, kommer myndigheten att ta till rättsliga åtgärder.

Läs även: Blufföretaget svartlistat – ser ut som en faktura

Slår ifrån sig kritiken

ANNONS

Svenska garantibolaget vägrar att ställa upp på en intervju, men i ett mejl till SVT hävdar de att anmälningarna är en naturlig del av att verka i en bransch med höga kundförväntningar.

De menar också att de ständigt arbetar för att förbättra sina processer och säkerställa kundnöjdhet.

Framtiden oviss

Det återstår att se om Svenska garantibolaget kommer att lyssna på Konsumentverkets varningar eller om de kommer att riskera en stämning.

En sak är dock säker: vilseledande marknadsföring är oacceptabelt och kommer att få konsekvenser.

Volkswagen i kris: Facket och ledningen i öppen strid

Volkswagen-koncernen skakar i sina grundvalar och tvingas till drastiska kostnadsbesparingar för att överleva i den hårda konkurrensen. Planer på att

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]