Europeiska unionens planer beträffande att inga bilar med förbränningsmotorer skulle få säljas efter 2035 fick motstånd av Tyskland. Nu har emellertid båda parter funnit en kompromiss.
Konflikten löst: Tyskland och EU överens om elbilar
Mest läst i kategorin
Vi har tidigare rapporterat om hur Europaparlamentet klubbade genom ett förslag som skulle innebära slutet för fossilbilar till 2035, med vissa undantag beroende på tillverkningsvolym.
Strax innan avtalet skulle klubbas igenom drog Tyskland tillbaka sitt stöd. Anledningen var att det motortunga landet vill ha undantag för e-bränslen, även kallat syntetiska bränslen.
Det var något som skapade frustration bland flera medlemsstater.
Nu har emellertid Tyskland och EU nått en överenskommelse som innebär att e-bränslen kommer att tillåtas.
Det rapporterar amerikanska Bloomberg.
Tyskland ville ha ett undantag
Konflikten mellan Tyskland och EU grundar sig i att Tyskland, som är beroende av sin enorma bilindustri, ville ha ett undantag för e-bränslen och att regelverket skulle lämna mer utrymme för teknik och innovation.
Det innebär alltså att andra bilar än elbilar kommer att tillåtas efter 2035, förutsatt att de tankas med e-bränslen, oavsett volymen på tillverkningen.
Senaste nytt
Klimatneutralt – från registreringen
EU:s förslag om att klimatneutralisera bilindustrin till 2035 tar hänsyn från det ett fordon registreras in i EU. Det innebär alltså att varken tillverkningsprocessen eller hur ren elen är tas hänsyn till.
Inte heller tillverkningen av e-bränslen tas hänsyn till.
I det stora hela innebär det att framtidens bilar kommer att erbjuda mer variation och inte bara gå på el, något som gynnar många biltillverkare, inte minst de som tillverkar många prestanda- och entusiastbilar.
Porsche stöttade Tysklands ställningstagande och kan alltså nu andas ut när bilar efter 2035 både kommer att gå på el och e-bränslen.
Läs även: Landet som slipper undan EU:s förbud
Läs även: Tyskland driver på för undantag av e-bränsle
Läs även: Sluttankat 2035 – med är EU-förslaget verkligen grönt?
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.