Dagens konceptbilar skvallrar hur kommande bilmodeller kan se ut. Långt ifrån alla konceptbilar har dock haft något med verkligheten att göra.
Konceptbilarna som floppade – tre favoriter
Mest läst i kategorin
Det måste ha varit underbart att vara designer på det ljuva 1950-talet.
Alla lampor lyste gröna. Kriget var undanstuvat. Framtidstron var enorm. Jetåldern var här. Rymdkapplöpningen var i full gång, och snart skulle väl människan stå på månen.
I bilvärlden fanns det inga linjer som var nog futuristiska. Strömlinjeform gällde på bildesignernas framtidsbord. Gärna bilar med jetmotorer och glasbubblor över de ombordvarande.
Att bilarna som sedan blev verklighet, bara blev en skärva av dessa futuristiska framtidsdrömmar – det får bli en helt annan historia.
Petersen Automotive Museum heter ett av USA:s största publika bilmuseer. Under året har de en specialutställning med framtidsbilar som siktade väl bredvid målet. Här är våra tre favoriter.
1956 American Motors Astra-Gnome
Det var 46 år kvar till år 2000 och spekulationerna var i full gång. Skulle den flygande bilen ha kommit då? Skulle vi äta ett piller istället för filé Mignon till middag? Skulle tidsmaskinen vara verklighet då, så vi kunde få träffa saknade moster Maria igen?
American Motors lade flygbilstankarna åt sidan, ritade och byggde en konceptbil på chassiet till den gulliga Nash Metropolitan istället.
Senaste nytt
Var detta år 2000?
Designern var bolagets Richard Arbib, som senare förklarade att bilen verkligen var “en vision av hur de trodde att en bil skulle se ut år 2000”.
I dagens ögon ser den mer ut som en misslyckat laboratorieexperiment av att korsa en bil, en båt och ett rymdskepp. Istället för lite av allt, blev det mycket av ingenting.
1969 Chevrolet Astro III
Misstänker att du känner igen modellnamnet Astro i Chevrolet-sammanhang?
De bilar du har sett som burit logotypen har varit ganska så intetsägande små vans, som inte alls burit upp ordets rymdflirt.
Chevrolet Astro III bar däremot upp rymdtankarna på alla sätt du kan tänka dig. Här var flirten med NASA:s raketer fullständig.
Man on the moon
Timingen kunde inte heller ha varit bättre då 1969 blev året på människan slutligen kunde stolpa ut ur en raket och ta sina första kliv på månen.
Bilen var lattjo på tre hjul. Ett brett framhjul och två hjul bak – självklart tillsammans med en jetmotor från en helikopter.
Det enda bilen saknade för att inte lyfta, var vingarna. Där hade GM satt gränsen, då bilen hade blivit allt för knepig att hantera i Detroits morgontrafik.
1955 Chrysler Ghia Gilda
Detta var kanske den konceptbil som stod stadigast på jorden – i flera bemärkelser.
Uppdragsgivare var Chryslers mäktiga designboss Virgil Exner, som hade gett det italienska designhuset Ghia uppdraget att skapa en konceptbil som lagom skulle fånga allmänhetens drömmar om framtid, rymd och nya motorer.
När bilen premiärvisades på Turin Motor Show 1955 väckte den otroligt mycket uppmärksamhet. Bilen var lagom och publiken älskade den.
Att Ghia inte lyckats få in en jetmotor i den, översåg folk med. Det var ändå så här de ville att framtidens bilar skulle se ut.
Varför inte Chrysler sedan vågade göra mer verklighet av bilen än de gjorde, är en gåta i dag.
Läs också om fem svenska konceptbilar som överraskade. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.