Dags att ställa tre kompakta el-suvar mot varandra för att se vilken som faktiskt är bäst. Vi bjuder på Peugeot, Škoda och Renault.
Kompakta suvar i duell: Vem tar hem segern?
Mest läst i kategorin
När kinesiska bilar fullkomligen dräller in i Europa försöker samtidigt de europeiska biltillverkarna att matcha dem.
Det är inte helt lätt att konkurrera med bilar som ligger ljusår framför när det kommer till teknisk utveckling, och framförallt när det kommer till priset.
Läs också: Kina utmanar Tesla med ny el-suv
I den här artikeln ställer vi tre populära kompakta el-suvar mot varandra för att se vilken som är bäst.
Så har listan tagits fram
Bäst i alla tester handlar om att läsa igenom alla tester som gjorts på de bilar vi väljer att ställa emot varandra. Sedan sammanställs alla betyg och vi får fram ett genomsnitt.
På så sätt blir det tydligt vilken bil som faktiskt är bäst, enligt den samlade motorjournalistkåren.
Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst och så vidare. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.
Texterna under respektive bil är en sammanfattning över vad journalister uttrycker i sina tester.
Senaste nytt
Plats 3 – Peugeot E-3008
Snittbetyg: 68,75
Pris: 409 900 kronor
Peugeot e-3008 är en bekväm elbil med lyxig interiör och imponerande räckvidd.
Även om den inte är revolutionerande, erbjuder den en avslappnad körupplevelse och en känsla av välbefinnande bakom ratten.
Den har dock lite snålt lastutrymme för att vara en så kallad suv.
Läs också: Peugeot laddar upp med nya mästare i räckvidd
Plats 2 – Renault Scenic E-Tech
Snittbetyg: 80
Pris: 464 900 kronor
Scenic E-Tech är en attraktiv elbil med många fördelar. Rymlig interiör, energieffektivitet, avancerad teknik och en förhållandevis låg vikt gör den till ett lockande alternativ.
Dessutom har den en tilltalande design och en väldesignad kupé.
Journalisterna säger att den kanske inte är den snabbaste bilen och att bromsen känns lite svampig.
Bilens triumfkort är den långa räckvidden till ett konkurrenskraftigt pris.
Läs också: Renaults kaxiga kampanj mot Tesla
Plats 1 – Škoda Enyaq
Snittbetyg: 86,6
Pris: 559 900 kronor
Škoda har återigen lyckats skapa en bil som kan vara ett bättre köp än motsvarande Volkswagen. Enyaq överträffar både ID.4 och Audi Q4 e-tron på flera punkter.
Den kör lika bra som sina kusiner, har en mindre irriterande och mer praktisk interiör (särskilt jämfört med ID.4) och kostar ungefär lika mycket eller mindre än sina syskonrivaler.
Det negativa är att den inte laddar så fort och att den kanske inte den absolut roligaste bilen att köra.
Dessutom måste du lägga till en hel del tillval för att få en tillräckligt rustad bil.
Läs också: Škoda Enyaq RS: Överviktig tjeck i träningsoverall
Läs också: Fabriksdöden drabbar Volkswagen i Kina
Plats | Eldrivna kompaktsuvar | Listpris September 2024 | Snittbetyg |
1 | Škoda Enyaq | 559 900 kronor | 86,6 |
2 | Renault Scenic E-Tech | 464 900 kronor | 80 |
3 | Peugeot E-3008 | 409 900 kronor | 68,75 |
Topplista: Bästa tjänstebilarna enligt experterna
Här är sju tjänstebilar att fundera över. Det är Ynnor som tagit fram en lista på de mest populära tjänstebilarna 2024. Vi plockade ut sju av dem och
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.