En praktisk familjebil med sportbilsprestanda som imponerar med härliga vägegenskaper och en förhållandevis bra förbrukning.
BILTEST: BMW 340i xDrive Touring
Mest läst i kategorin
BMW 3-serie Touring har varit en populär tjänstebil de senaste åren. Med kombinationen av praktiska innerutrymmen, sportig design, körglädje och utmärkt ekonomisk prestanda har den 190 hk starka dieselvarianten 320d varit storsäljaren i serien. För de som sökt ren sportbilsprestanda i kombination med förhållandevis bra lastutrymmen, har den 326 hk starka 340i erbjudit det man sökt på ett förtjänstfullt sätt.
Men i höst byts den ut till en modernare variant som med största sannolikhet kommer att ha drag av den nya 5-serien så varför tar jag mig då tid att testa en bil som kommer snart kommer som en helt ny modell? Anledningen är att detta fortfarande är en tekniskt underbar bil att köra. Kanske inte lika modern som den senaste generationen Audi A4 vad gäller teknisk utrustning men klart i klass med den sportiga och en aning motorstarkare Audi S4 om man är ute efter prestanda och körglädje.
Förutom sportbilsprestanda där den 326 hk och 450 Nm starka sexan skickar iväg bilen 0-100 km/h på 5 sekunder blankt och toppar 250 km/h, så erbjuder BMW 340i xDrive Touring en skön långfärdskomfort för fyra vuxna och ett lastutrymme som är bara 55 liter mindre än hos den betydligt större Volvo V90. Här lastar man 495 liter med baksätet uppfällt och hela 1 500 liter med ryggstödet nedfällt (40/20/40). Inte illa för en bil som är 4,63 meter lång och med en hjulbas på 2,81 meter.
Interiört är det inte så mycket som skiljer BMW 340i xDrive Touring från den populära 320d mer än egentligen de sköna elsportstolarna och den tjocka M-sportratten. Men det är ingen nackdel eftersom förarmiljön och uppkopplingarna tillhör de allra bästa på marknaden. Det som kan störa bilden en aning är infotainmentsystemets placering som utgörs av en 8,8” fristående skärm. Visst är den tydlig, med smarta uppkopplingar och mycket lättarbetad tack vare kontrollerna på mittkonsolen, iDrive, men det är lite av en ”vattendelare” även bland BMW ägare. En snyggare integrering i instrumentpanelen är något vi hoppas på i kommande modeller.
I testbilen ingår Navigation Professional som har USB-anslutning, röststyrning (inte på svenska!), radio Professional med DVD-spelare och 20 GB hårddiskutrymme för musikfiler. Det går även att lägga till Real-Time Traffic Information (RTTI). Sex dynamiska paneler visar det aktuella innehållet.
BMW 340i xDrive Touring är utrustad med mängder av förarstöd- och säkerhetssystem. Driving Assistant är en kombination av de kamerabaserade systemen körfältsassistent och påkörnings- och fotgängarvarning med citybromsfunktion. Körfältsassistenten identifierar körfältsmarkeringar och varnar genom en lätt vibration i ratten om bilen är på väg in i ett annat körfält med en hastighet som överstiger ca 70 km/h. Varningen aktiveras inte om filbytet är avsiktligt, dvs om blinkers är aktiverade.
Påkörningsvarningen med citybromsfunktion identifierar bilar medan fotgängarvarningen med citybromsfunktion identifierar människor. Gör framförvarande fordon en kraftig inbromsning reagerar bilen direkt om påkörningsvarningen är aktiverad. Systemet reagerar stegvis. Först visas en varningssymbol, därefter börjar symbolen blinka och en signal hörs, och som sista åtgärd bromsas bilen lätt vid en hastighet på under 60 km/h.
Fotgängarvarningen, som är aktiv mellan 10 och 60 km/h, skickar en enstaka varning vid akut fara. När systemet varnar för en kollision förbereds samtidigt bromsarna på en snabbare reaktion. I nödfall påbörjar systemet en inbromsning. Vid mörker och dimma kan systemets funktion vara begränsad.
Att köra BMW 340i xDrive Touring på krokiga småvägar i sportinställningen är riktigt kul. Fjädringen är väl avvägd för aktiv körning och den 8-stegade automatlådan snabb och exakt. Fyrhjulsdriften fungerar riktigt bra och om man provocerar bilen så får man ett litet skönt släpp på bakvagnen, precis som det ska vara i en sportbil. De olika inställningarna för bilens körbeteende som påverkar bl.a. fjädringskomfort, styrrespons och utväxlingen, innefattar Eco Pro, Comfort, Sport och den ultimata Sport+ som delvis stänger av antisladdsystemet.
Trots att BMW 340i xDrive Touring har en kraftfull motor så är den förvånansvärt snål, framförallt i Eco Pro-läget som innehåller en ”seglingsfunktion”, lite som frihjulet i gamla Saab V4. I den funktionen får en indikering i instrumenten som visar hur mycket längre körsträcka som läget bidrar med. Den angivna blandade förbrukningen är 7,2 l/100 km och stämmer faktiskt ganska väl med verkligheten. CO2-utsläppet hamnar på 168 g/km.
Sammanfattning
Vid ett besök i det nya måleriet i 3-serie fabriken i München för ett par veckor sedan, var det fotoförbud på grund av att där fanns de nya karosserna och det konfirmerades att en ny 3-serie kommer i höst. Men låt inte det stoppa er från att ta med nuvarande BMW 340i xDrive Touring på er inköpslista, för trots att modellen redan är nästan 3 år gammal så är det en fantastiskt skön bil som kombinerar kombins praktiska fördelar med sportbilens egenskaper.
Men smakar det så kostar det. Historiskt sett så håller begagnade BMW ett högt andrahandsvärde trots modellskiften och den här modellen kommer inte att bli ett undantag. Ingångspriset på 509 000 kr är nära smärtgränsen och det är lätt att plocka på utrustning från den digra tillvalslistan. Testbilen hamnade på 694 100 kr, men då finns inte heller mycket mer att önska.
Fördelar:
- Körkänsla
- Motor
- Förarmiljö
- Andrahandsvärdet
Nackdelar:
- Inköpspris
- Dyr tillvalsutrustning
- Ny modell i höst
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.