När nu Volvo Cars annonserar att Volvo i en framtid kommer fasa ut märkets kombi-modeller, är det som att hugga ut en bit av märkets hjärta.
Kombi - vad vore Volvo utan den?
Mest läst i kategorin
När Volvo släppte sin PV 444 1947, var det första steget till att bli den svenska folkbilen. Snygga, praktiska och med gott utrymme ombord, tog svensken till sig sitt eget bilmärke som inget annat folk.
Parallellt med PV:n släpptes också laståsnan Duett. En typ av kombivariant med en hög och rymlig coupé där det rymdes en halv skolklass eller material till en mindre sommarstuga på en gång.
Sedan dess har Volvo och kombi gått hand i hand och gjort Volvo till vad det är idag. Här är märkets fem av mest omhuldade kombibilar.
1. Volvo Duett
Vill du visa dig riktigt insatt, ska du kalla Duetten för P210. Det är Volvos egna officiella beteckning på den herrgårdsvagn som företaget släppte med PV 444 som bas.
De första varianterna på PVn var enstaka byggen på endast chassien som Volvo sålde lösa, som sedan kläddes med karosser för de syfte som önskades.
Efterfrågan på en rymligare bil än PV 444 blev emellertid så stor att Volvo själva förstod att det fanns en god affärsidé i att ta fram en egen serietillverkad modell.
Det blev Volvo Duett.
Bilen togs fram till sommaren 1953 och hade designats av Volvos designer Erik Skoog.
Blev succé
Bilen kom att bli en jättesuccé för Volvo. Företagare och storfamiljer fick nu en ny favorit på marknaden. Duetten fanns att välja som personbil med soffor och sidorutor, eller som yrkesbil med täcka bakrutor och öppet skåp.
Mest kända kund av Duetterna blev nog Televerket som med sina oranga bilar servade det svenska telenätet över hela landet.
Duetten kom att stanna i produktionen ända fram till den 11 februari 1969, då den sista bilen, en kungsblå variant, lämnade bandet.
Under alla åren hade då 93.000 duetter och 4.200 leveranschassien tillverkats och levererats. En sann succé och en riktig folkbil.
2. Volvo Amazon herrgårdsvagn
Den 15 februari 1962 skickade AB Volvo ut en pressrelease som löd: “Ny Volvo Herrgårdsvagn. En för europeiska förhållanden exklusivt utformad herrgårdsvagn gör sin entré på den svenska marknaden. Den visas för första gången på bilutställningen i Stockholm. Det är Volvos länge efterlängtade Amazon herrgårdsvagn.”
Duetten hade nu funnits på marknaden som serietillverkad bil i snart 10 år. Dess popularitet bestod men på Volvo tyckte man att den behövde en modernare ersättare.
En ny herrgårdsvagn
Volvos vackra personbil Amazon hade sedan den släppts på marknaden till modellåret 1957, blivit en storsäljare. Och varför skulle det inte gå att göra en snygg herrgårdsvariant av den karossen?
Sagt och gjort. Designern Jan Wilsgaard, mannen bakom Amazonen, fick nu i uppdrag att rita en praktisk och rymlig variant av personbilen. En bil som med lite mer stil och finess, skulle kunna få mer trendkänsliga kunder att välja en Amazon-kombi framför den mer arbete-betonade Duetten.
Med ett 183 x 126 cm stort lastutrymme, erbjöd även Amazonen god lastkomfort. Kunde också, enligt reklamen, bäddas upp till en bekväm campingsäng för två.
Bilen blev en succé för Volvo som parallellt med Duetten, sålde 73.000 exemplar av Amazon-kombin. 1969 – samma år som Duetten – togs bilen ur produktion för att släppa fram efterträdaren Volvo 145.
3. Volvo 145
I slutet på 1960-talet var Volvos modellutbud en rörig djungel. Dels fanns gamla Duetten fortfarande kvar på marknaden – en bil som till mycket härstammade från PV 444 som släppts redan 1947, dels fanns Amazonen kvar på marknaden i alla sina varianter. Men så fanns också redan den bil som Volvo nu satsade sin framtid på – Volvo 140.
Nytt formspråk
Bilen hade ett formspråk helt skiljt från de tidigare modellerna. Med raka linjer och maximalt utnyttjat innerutrymme, kom designen att fungera som bas ända fram tills att Volvo 240-serien gick ur produktion 1993.
Kombi-varianten på 140-serien släpptes på marknaden i slutet på november 1967. Ett enkelt designkomplement där konstruktionen från 144 hade enkelt kompletteras med ett förlängt tak och en stor baklucka, vilket resulterade i ett lastutrymme på över två kubikmeter.
För att möta upp efterfrågan från Volvo Duett, togs också fram en rymligare variant av 145:an, som med förhöjt bakre tak och en större baklucka, skulle möta upp de gamla Duettkunderna.
Modellen fick till-namnet Express, men blev inte en lika stor succé som sin föregångare.
Totalt kom 268 317 exemplar att tillverkas av Volvo 145 och 145 Express innan modellen lades ned 1974.
4. Volvo 245
1974 kändes 140-seriens utseende redan gammalt. Basen bedömdes dock hålla några år till, men en rejäl uppgradering krävdes för att hänga med på marknaden.
Det blev 240-serien som presenterades i augusti 1974.
Volvo 240 kom kanske att bli Volvos mest välkända modell. En bil som i mångt och mycket baserades på 140-serien, men som kom att genomgå två stora ansiktslyft (1981 och 1986) innan modellen lades ned 1993.
Säkerheten främst
Volvo 240 kom också att sätta säkerheten i främsta rummet. Mycket möda och stora resurser lades ned för att göra bilen till världens säkraste familjebil.
Men ingenjörerna jobbade också med prestanda. Bilen skulle absolut vara säker, men för den sakens skull inte tråkig. När så den turboladdade versionen kom 1981 var Volvo 245 världens snabbaste kombibil.
När den sista 245:an (eller 240 som då även kombin hette) lämnade bandet 1993, hade 959.151 exemplar av bilen tillverkats och hade dessutom ytterligare förstärkt märkets folkliga själ.
5. Volvo 745
Ett av Volvos största projekt genom tiderna var när efterträdaren till den otroligt populära 240 skulle tas fram. Alla resurser satsades för att få fram en ny modell som både kändes modern men också skulle slå sig in i marknadens hjärta.
700-serien, som den nya bilen kallades, lanserades i februari 1982 när Volvo 760 presenterades. 1984 kom den billigare 740 och 1985 presenterades den första kombin 745 på den amerikanska marknaden.
Bilen fick en för tiden helt korrekt kantig design. Kilformade bilar med tydliga hörn var hetaste mode och 700-serien passade väl in i trenden. Bilarna byggdes i Sverige och i Volvos fabrik i Nederländerna.
Att bilen hittade rätt på marknaden, skvallrar dess öknamn “Sossecontainer” om. Bilen fick en plats i alla samhällsskikt och kom att bli en av de vanligaste bilarna på svenska vägar.
Modellen lades ned til modellåret 1993 och ersattes av den lite mer lyx-profilerade 940-serien.
Läs också om:
Volvos alla historiska modeller
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.